Självbildens samband med inlärningsstrategier, motivation och autonomi
Abstract
Föreliggande uppsats undersöker sambandet mellan självbild och
användning av inlärningsstrategier samt deras relation med motivation
och autonomi hos inlärare av svenska som andraspråk. Huvudfokus i
uppsatsen ligger på inlärningsstrategier. Jag utgår från Rebecka L.
Oxfords klassificering av inlärningsstrategier (1990) och redogör även
för självbild, motivation och autonomi. I samband med detta ges en
överblick i ämnet svenska som andraspråk samt hur kursplanen i ämnet
behandlar självbild, inlärningsstrategier, motivation och autonomi. Som
underlag för studien ligger kvalitativa intervjuer med fyra
andraspråksinlärare. Intervjuerna har sin grund i Oxfords strategy
inventory for language learners (SILL) samt Nelson Wareborns
översättning av Oxfords klassificering.
Forskning pekar på att motivation och autonomi påverkar
användandet av inlärningsstrategier men jag menar att det även finns ett
samband dem emellan samt ett samband med hur informanten ser på sin
egen språkinlärning.
Resultatet visar på en stor skillnad i bruket av inlärningsstrategier
mellan informanterna och denna kan i sin tur kopplas till om
informanterna har hög- eller låg självbild. Min undersökning visar även
på ett tydligt samband mellan motivation och inlärningsstrategier
respektive motivation och autonomi.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2010-08-24Author
Togelid, Johanna
Keywords
svenska som andraspråk
språkinlärning
självbild
Language
swe