Annonser i ett nytt millennium – en studie om unga människors syn på annonser i olika mediekanaler
Abstract
Titel Annonser i ett nytt millennium
Författare Helen Angervik och Isabella Szajewska
Handledare Marie Grusell
Utbildningssäte Göteborgs universitet, JMG - Institutionen för journalistik och masskommunikation
Sektion Medie- och kommunikationsvetenskap
Kurs Examensarbete i Medie- och kommunikationsvetenskap
Termin och år Period 2, 2010
Sidantal 43 exklusive bilagor
Syfte Syftet med vår studie är att undersöka vad unga människor har för attityder och beteenden till annonser i de olika mediekanalerna.
Metod Kvalitativ metod i form av fokusgrupp och enskilda intervjuer
Material En fokusgrupp med fyra respondenter, samt 4 enskilda intervjuer.
Slutsatser Vi upptäckte att unga personer har en relativt kritisk syn på reklam, samtidigt som de medger att reklamen är nödvändig och att de söker och uppmärksammar den vid intresse och behov. Ungdomarna kopplar emellanåt bort reklam då de anser att den är störande och irriterande. Trots det menar de att de i viss grad påverkas av annonser i det vardagliga inköpsbeteendet.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2010-08-04Author
Angervik, Helen
Szajewska, Isabella
Keywords
internet
dagspress
attityd
beteende
Unga
mediekanaler
reklam
reklamannonser
annonser
Series/Report no.
Examensarbete
728
Language
swe