Levd inkludering. Samtal med tre elever och tre lärare om deras upplevelser av inkludering
Abstract
Syfte:
Syftet med studien var att ta del av hur ett par elever, vilka är i behov av särskilt stöd och går en del av sin skoltid i en liten undervisningsgrupp, erfar och hanterar upplevelsen av att vara inkluderade, samt hur deras lärare i den ordinarie klassen upplever och arbetar med inklude-rade elever. Önskan var att lyfta deltagarnas livsvärldar och deras upplevelser. Deras berättel-ser kopplades till styrdokument, litteratur och forskning i ämnet samt begreppen lärande och självkänsla.
Teori:
Som hjälp att förstå elevernas och lärarnas upplevelser av inkludering redovisas styrdoku-ment, teorier inom specialpedagogisk forskning samt annan litteratur kopplade till begreppen inkludering, lärande och självkänsla.
Forskningsansats och metod:
I studien valdes livsvärldsfenomenologin som ansats för att få en förståelse för deltagarnas upplevelser och en inblick i deras livsvärldar. Inom livsvärldsfenomenologin betonas lyhörd-het och respekt inför det som studeras. För att skapa sig en förståelse för människors livsvärl-dar är det viktigt inom denna ansats att som forskare vara öppen och följsam mot sakerna som de visar sig.
Som metod användes ostrukturerade samtal och studiens resultat bygger på tre elevsamtal samt tre lärarsamtal. För att få en förförståelse tillbringades tid på skolan med eleverna och lärarna. Samtalen analyserades och tolkades utifrån hermeneutiken där växelspelet mellan förförståelsen och förståelsen samt mellan helheten och delarna är viktigt.
Resultat:
I diskussionen kopplas deltagarnas berättelser till begreppen inkludering, lärande och själv-känsla samt till styrdokument, litteratur och forskning.
Deltagarnas berättelser redogör för hur de upplever sin skolsituation. Elevernas berättelser visar på en insikt i behoven av stöd för sitt lärande, men samtidigt vittnar de om en saknad av kamratrelationerna. Berättelserna visar också på en avsaknad av elevernas rätt att få göras sin röst hörd i beslut som rör dem. Lärarnas berättelser talar om en förståelse för elevernas behov och en insikt i vad inkludering står för. De berättar också om en avsaknad av resurser i klas-serna för att eleverna ska kunna vara helt inkluderade. En effekt av studien blev att den aktu-ella skolans syn på elever i behov av särskilt stöd synliggjordes. Sammanfattningsvis kan sä-gas att deltagarnas livsvärldar hade sett annorlunda ut om de varit helt inkluderade i klassen och därmed fått sina rättigheter och behov tillgodosedda.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2010-07-01Author
Sandklef, Julia
Keywords
inkludering
lärande
självkänsla
livsvärldsfenomenologi
Series/Report no.
Magisteruppsats Specialpedagogiska programmet
VT10-2611-12 Specped
Language
swe