Show simple item record

dc.contributor.authorKjellsson, Marie
dc.date.accessioned2010-02-08T09:27:57Z
dc.date.available2010-02-08T09:27:57Z
dc.date.issued2010-02-08T09:27:57Z
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/21911
dc.description.abstractSyfte: Syftet med denna uppsats är att få en uppfattning om hur de äldsta förskolebarnen ser på sitt lärande. Mer specifikt hur de uppfattar att de lär sig läsa och skriva samt att låta barnens syn på sin tidiga skriftspråksinlärning få komma fram. Teori: Detta är en kvalitativ studie som undersöker barnens uppfattningar om sitt skriftspråkslärande. Det har varit viktigare att tolka och förstå resultaten än att studien skulle vara generaliserbar (Stukát, 2005). Metod: Intervju/samtal för att låta barn uttrycka sin uppfattning om hur de uppfattat att de lärt sig läsa och skriva. Genom barnintervju som metod låta barns röst bli hörd. Resultat: Barnen beskrev att de lärt sig läsa och skriva på flera olika sätt. T.ex. genom att se på ordet (särskilt första bokstaven) och läsa eller bokstavera, ljuda sig fram till ordet. Familj, släkt och nära vänner hade betydelse för att de har lärt sig skriva och läsa. Även för de som ännu inte kunde skriva eller läsa var det hemma de kunde få hjälp att lära sig. 2.4 FÖRSKOLA OCH HEM Vårdnadshavare har ansvaret för sina barns fostran och utveckling. Förskolan ska komplettera hemmet genom att skapa bästa möjliga förutsättningar för att varje barn skall utvecklas rikt och mångsidigt. Förskolans arbete med barnen skall därför ske i ett nära och förtroendefullt samarbete med hemmen. Föräldrarna skall ha möjlighet att inom ramen för de nationella målen vara med och påverka verksamheten i förskolan. Att förskolan är tydlig i fråga om mål och innehåll är därför en förutsättning för barnens och föräldrarnas möjlighet till inflytande. (Lpfö -98, s. 11) Då blir det förskolans uppgift utifrån denna studies resultat, att kompletter hemmet och utmana barnens fortsatta skriftspråkslärande. Som i denna studie är barns syn på något vi vuxna behöver välja att ta med och hålla fast vid. Det ansåg även förskolepionjären och forskaren Gertrud Schyl-Bjurman (SoS-rapporten, 1996, 19). Det är inte något vi en enda gång kan införa på förskolan utan måste underhållas, erövras på nytt och ständigt återerövras.en
dc.language.isosween
dc.relation.ispartofseriesKandidatuppsatsen
dc.relation.ispartofseriesHT09-2611-02 PDGX62en
dc.subjectbarns synen
dc.subjectskriftspråkslärandeen
dc.subjectförskolaen
dc.titleBarns syn på att lära sig läsa och skriva - Att ta tillvara på barns egna tankar om sitt första skriftspråkslärandeen
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Educationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och didaktikswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record