Show simple item record

dc.contributor.authorLisinski, Leosv
dc.contributor.authorWingård, Annasv
dc.date.accessioned2009-12-20T21:31:07Z
dc.date.available2009-12-20T21:31:07Z
dc.date.issued2009sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/21640
dc.description.abstractBakgrund Vi har märkt tecken under vår utbildning på att NO-undervisningen ofta får ett litet utrymme i grundskolan samt att den bedrivs på ett sådan sätt att det blir svårt för eleverna att nå målen. Detta tillsammans med sämre elevprestationer och färre som är intresserade av naturvetenskaplig vidareutbildning skapar ett behov av att finna en lustfylld undervisning. Ett sätt som kan bidra till denna lustfylldhet är besök på science centers, likt Universeum. Syfte Syftet med studien var att ta reda på vad 3 elever i årskurs 4 upplever och lär sig vid ett besök på Universeum. Det fanns en förhoppning om att studien skulle hjälpa till att kartlägga elevers lärande i science center-miljöer och ge pedagoger insikt om hur och vad eleverna uppmärksammar. Studien skulle även söka ta reda på elevers inställning till och syn på naturvetenskap, samt om de uppfattar skolan som ensam institution eller en av flera för att förmedla kunskap. Metod Studien är både kvalitativ och kvantitativ. Metoderna bestod av enkäter, observation samt samtalsintervjuer. Metodernas resultat utgör arbetets empiriska del. Denna i sin tur stärks av teoretiska kopplingar till aktuell forskning på området. Resultat Eleverna i studien var överens om att Universeum är en plats där lärande kan äga rum och relaterade detta lärande främst till djur och NO. Elevernas förväntningar inför besöket var liktydiga och handlade främst om att lära sig saker samt att besöket skulle bli roligt och spännande. Efter besöket gick det att utläsa en något ökad positiv inställning till NO samt informella lärandemiljöer. Enkätundersökningarna visade att eleverna lärde sig faktakunskaper under besöket, även om dessa enligt enkäten var goda redan innan. Slutsatser Det märktes att eleverna var intresserade under besöket och vi kunde konstatera att samtliga elever tyckte att besöket på Universeum var roligt och spännande. Dock var det svårt att dra en slutsats kring elevernas lärande under besöket. En av slutsatserna från studien var att det är viktigt hur ett besök på ett science center planeras och följs upp och att science centret självt inte kan stå för erövrandet av elevers intresse till NO i skolan. Science centret kan snarare ses som ett komplement till skolans ansvar att väcka detta intresse. En annan slutsats var att det är viktigt att som lärare ständigtsv
dc.language.isosvsv
dc.subjectnaturvetenskapsv
dc.subjectscience centersv
dc.subjectinformellt lsv
dc.titleVad upplever och lär sig elever vid ett besök på Universeum?sv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record