Överlämning av elevers matematikkunskaper. En studie av hur ett antal lärare bedömer och dokumenterar elevers matematikkunskaper inför överlämnande mellan åk 3 och åk 4.
Abstract
Utgångspunkten för detta examensarbete ligger i spänningen mellan skolans frihet att tolka och lägga upp
arbetsätt utifrån läroplan och kursplaner med att ge varje elev en kontinuitet vid förändringar i skolsituationen.
Syftet med studien var att undersöka hur ett antal lärare bedömer och dokumenterar elevers matematikkunskaper
inför överlämning till ny lärare mellan åk 3 och 4, samt om mottagande lärare anser att denna information
påverkar deras bemötande av enskilda elever i matematikundervisningen.
Vi har studerat vad olika styrdokument och Skolverkets skrifter säger om bedömning, överlämning och
dokumentation av elevers kunskaper, vilket är centralt i vår undersökning. Vi har även fört ett teoretiskt
resonemang kring kunskap, lärande och bedömning i matematik som baserar sig på vad forskare och författare
har skrivit i de olika ämnena.
För att uppnå studiens syfte valde vi att genomföra kvalitativa intervjuer med nio lärare. Intervjuerna bygger på
studiens forskningsfrågor. Hur bedömer och dokumenterar några lärare elevers kunskaper i matematik? Hur
används denna information vid överlämnandet, det vill säga i samband med att elever byter lärare, mellan åk 3
och 4? Hur säger sig mottagande lärare använda sig av denna information?
Vår analys av resultatet visar att lärarna bedömer och dokumenterar på olika sätt. Dokumentation genomförs
framförallt inför utvecklingssamtal. Vid överlämningskonferenser lämnas både muntlig, som anses vara
viktigast, och skriftlig information om eleven. Mottagande lärare betonar vikten av att bilda sig en egen
uppfattning om varje elev. Resultatet antyder att de mottagande lärarna endast i liten utsträckning använder sig
av elevspecifik information.
Vi anser att tydligare mål samt ett gemensamt bedömningsunderlag skulle underlätta överlämningar och skapa
en röd tråd i skolgången. Den redovisade studien ger en inblick i hur några lärare bedömer och dokumenterar
elevers kunskaper i matematik, samt hur överlämnande kan gå till. Detta kan ligga till grund för lärares fortsätta
utveckling av bedömning, dokumentation och överlämnande situationer för att på bästa sätt gynna elevens
kunskapsutveckling.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2009Author
Conradsson, Malin
Öman, Gunilla
Keywords
Matematik
bed
Language
sv