Show simple item record

dc.contributor.authorAhlström, Minnasv
dc.contributor.authorKarlsson, Sarasv
dc.date.accessioned2009-12-20T21:30:55Z
dc.date.available2009-12-20T21:30:55Z
dc.date.issued2009sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/21628
dc.description.abstractSyfte och frågeställningar: Undersökningen syftar till att med utgångspunkt ifrån styrdokumentens perspektiv undersöka lärares uppfatt- ningar om ett ämnesövergripande arbetssätt. Uppsatsen syftar till att ta reda på lärares tankar i grundskolans tidigare åldrar om elevers lärande och utveckling utifrån ett ämnesövergripande perspektiv. - Hur förhåller sig lärare till ett ämnesövergripande arbetssätt? - Vilka synsätt på kunskap utgår det ämnesövergripande arbetssättet ifrån? - Vilka förmågor säger styrdokument att skolan skall utveckla hos eleverna med avseende på demokrati och värdegrund? Metod och material: En kvalitativ metod i form av intervjuer av fyra lärare och observationer på två skolor. De intervjuade arbetar på skolorna och är lärare i grundskolans tidigare åldrar. Resultat: Hur förhåller sig lärare till ett ämnesövergripande arbetssätt? Samtliga svarspersoner anser att arbetssättet ska stimulera ett lustfyllt lärande. De intervjuade lärarna betonar vikten av skapande verksamhet vid det ämnesövergripande arbetssättet. Eleven är i centrum i arbetssättet på båda skolorna. Vilka synsätt på kunskap utgår det ämnesövergripande arbetssättet ifrån? Lärarna menar att det ska finnas många olika infallsvinklar till lärande. Genom att belysa ett kunskapsområde ur flera olika perspektiv så anpassas innehållet till individers olika förutsättningar. Arbetssättet fokuserar på helhet och sammanhang och främjar samspelet mellan individer i en grupp. Vilka förmågor säger styrdokument att skolan skall utveckla hos eleverna med avseende på demokrati och vär- degrund? Eleverna får erfarenheter av ett demokratiskt förhållningssätt där eget ansvar är en viktig del. Eleverna är i stor utsträckning med och påverkar temaarbetets utformning genom att uttrycka sina tankar och förslag vid plane- ringen. Genom ett åldersblandat arbetssätt lär sig barnen att samarbeta. Betydelse för läraryrket: Genom att utgå ifrån ett tema i undervisningen och arbeta ämnesövergripande får eleverna en helhetssyn på kunskap och lärande. Arbetssättet utvecklar det sociala samspelet i gruppen vilket kan betraktas som det centrala i värdegrunden. Skolan ska ge eleverna de rätta redskapen för att klara sig i samhället och basera lärandet på förståelse och förtrogenhet.sv
dc.language.isosvsv
dc.titleÄmnesövergripande undervisning – En kvalitativ undersökning om lärares tankar om tema- och projektarbete i skolan.sv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record