Show simple item record

dc.contributor.authorTorstenson, Lindasv
dc.contributor.authorSvensson, Mariasv
dc.date.accessioned2009-12-20T21:30:44Z
dc.date.available2009-12-20T21:30:44Z
dc.date.issued2009sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/21617
dc.description.abstractFrågeställningar: Hur definierar pedagogerna lek? Hur och varför avbryter pedagogerna leken? Hur förhåller sig pedagogerna till lek? Skiljer sig resonemanget och tankegångarna inom de två olika pedagogikerna? Metod: Vi har valt att göra en kvantitativ enkätundersökning då målet varit att få ett bredare urval av svarspersoner. Enkäten var nätbaserade och skickades via e-post till pedagogerna som valt att delta i denna studie. Det var pedagoger från fyra enheter och sammanlagt deltog 19 pedagoger från både Reggio Emilia och Montessori. Svaren analyserades och vi skiljde svaren mellan de två pedagogikerna för att lättare kunna se om det fanns någon synbar skillnad. Resultat: Vi har kommit fram till att det är svårt att definiera ordet lek. Då pedagogerna själva fick definiera lek med tre ord skilde det sig inte jättemycket mellan pedagogikerna. De ord som förekommit mest är bearbetning av intryck och upplevelser, lustbetonat, tid och fantasi, både i litteraturen och ifrån pedagogerna. I pedagogernas svar fick vi en förståelse av att ordet lek har mångtydig betydelse. Vi har även kommit fram till att pedagogens roll inom leken är viktig och att man måste finna en balans mellan att medverka och att inte medverka i leken. Detta då barnen lär sig grundreglerna då den vuxne medverkar men barnen bearbetar även händelser då de leker själva. Då vi undersökt hur och varför pedagogerna avbryter leken ser vi att anledningarna är samma hos pedagogerna, det sker när det är vardagssituationer som står på spel t.ex. mat och utgång. Pedagogerna försöker att avbryta leken på olika sätt, några väljer att enbart säga att man skall städa för att det är frukt, andra pedagoger försöker gå in i leken, föreslå en händelse i leken och att barnen efteråt kan fortsätta med sin egen lek. Vi har även kommit fram till att det inte skiljer sig speciellt mycket mellan pedagogikerna och genom litteraturen kan man se kopplingar mellan pedagogernas handlande och teori samt att de följer sin pedagogiksv
dc.language.isosvsv
dc.subjectLeksv
dc.subjectFsv
dc.titlePedagogers definition och syn på lek. En enkätstudie mellan pedagoger inom två pedagogikersv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record