• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Empati i undervisningen – En kvalitativ studie i hur läraren kan arbeta med empati i skolans undervisning.

Abstract
Sammanfattning Syftet med vårt arbete har varit att ta reda på hur läraren kan arbete med empati i klassrummet. Enligt Läroplanen för det obligatoriska skolväsendet 94 ska arbetet med värdegrunden genomstyra all undervisningen i skolan. Lpo 94 säger dock inget om hur arbetet med värdegrunden ska gå till i praktiken, utan detta är upp till läraren att själv tolka. Med utgångspunkt i tidigare forskning och teorier har vi kommit fram till att empati innebär att leva sig in i en annan människas perspektiv och känna med denne. En utgångspunkt för arbetet med empati i klassrummet är den empatiska läraren. Blir eleverna bemötta med empati, är det större sannolikhet att de också visar empati för andra. I den tidigare forskningen har vi kunnat urskilja tre teorier kring hur individen utvecklar empati. Dessa är: Empati som en social och inlärd förmåga, empati som en känslomässig och medfödd förmåga och empati som utvecklas inom individen och i samspel med omgivningen. Vi har utifrån detta tagit fram pedagogsiska modeller och program för att arbete med empati i klassrummet. Slutligen har vi kommit fram till att övningarna och samtalen i de modeller och program vi tagit fram bygger på att eleverna ska kunna ta den andres perspektiv. För att förstå den andre måste individen kunna förstå sig själv och sina egna känslor. Övningarna och samtalen går även ut på att eleverna får dela med sig av sina känslor och upplevelser och man kommer således åt elevernas inre känsloliv. Vår slutsats är att skolan är en social miljö och att eleverna i en socialkontext kan få en ökad förståelse både för sig själva och för andra personer.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/21590
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_21590_1.pdf (203.6Kb)
Date
2009
Author
Aksungur, Emine
Adler, Louise
Keywords
Empati
didaktik
teori
perspektiv och undervisni
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV