Show simple item record

dc.contributor.authorGustavsson, Markussv
dc.contributor.authorEriksson, Idasv
dc.date.accessioned2009-12-20T21:30:07Z
dc.date.available2009-12-20T21:30:07Z
dc.date.issued2009sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/21581
dc.description.abstractVårt syfte med undersökningen var att skapa förståelse kring upplevelser och konsekvenser av sjungande. Vi har genomfört en kvalitativ intervjustudie, med korister från en blandad kör för att ta reda på sångares subjektiva upplevelser av sjungande. Vidare har vi undersökt hur koristerna kopplar dessa sångupplevelser till personlig utveckling och hur man, som lärare i sång- och musik, kan skapa en lärandemiljö som främjar elevernas personliga utveckling. De mönster vi kunnat urskilja vid undersökningen är att koristerna upplever lugn/harmoni, glädje och eufori i samband med sjungande i kör. De använder också kören för att få en paus från vardagen, hämta extra energi, förvärva nya kunskaper och få möjligheten att uttrycka sina känslor. Koristerna framhåller framförallt den positiva känslan av att vara en del i ett större sammanhang och upplever att kören blir ett forum för stark gemenskap. Vår studie visar att koristerna i allra högsta grad värdesätter och är måna om att få uttrycka känslor men vi kan dock inte urskilja några mönster som säger att informanterna kopplar känslouttrycken till personlig utveckling. Vi anser också, grundat på vår undersökning, att det är viktigt att lärare övar upp förmågan att läsa av elevernas aktuella bakgrundskänslor för att kunna skapa en så gynnande lärandemiljö som möjligt.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectKsv
dc.titleSjung för kropp och själ! En kvalitativ undersökning om upplevelser av sjungande i körsv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record