Show simple item record

dc.contributor.authorSamuelsson, Sara
dc.contributor.authorWigheim, Emilia
dc.date.accessioned2006-02-07T12:48:14Z
dc.date.available2006-02-07T12:48:14Z
dc.date.issued2005
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/209
dc.description.abstractAbstract Arbetets art: Examensarbete, 10 poäng, Institutionen för pedagogik och didaktik vid Göteborgs Universitet Titel: Lek och lärande. En undersökning om pedagogers syn på barns lärande genom leken i förskolan Antal sidor: 33 Författare: Sara Samuelsson & Emilia Wigheim Handledare: Agneta Simeonsdotter Svensson Examinator: Peter Erlandson Syfte: Vårt syfte är att undersöka vad pedagogerna har för syn på barns lärande genom leken. Frågeställning: Vad har leken för betydelse för barnets sociala, språkliga och motoriska utveckling? Metod: Vi valde en kvalitativ metod i form av öppna enkäter och en sociokulturell inspirerad ansats. I undersökningen deltog 25 pedagoger verksamma inom förskolan. Resultat: Våran bild utav lek och lärande stämde överens med vad pedagogerna tyckte. Leken har en väldigt stor betydelse för barnet utveckling och lärande. I leken lär de sig de sociala reglerna, etik, empati, motorik, språket, turtagande, konflikthantering m.m. Leken är en spontan verksamhet som ger möjligheter att utforska omvärlden. Språket är viktigt för leken, barnen måste använda sig utav språket för att göra sig förstådda. Det är viktigt att använda sig utav rim och ramsor, detta gynnar språkutvecklingen. Miljön är en viktig aspekt, både inom och utomhus. Miljön ska vara inspirerande och omväxlande för barnen. Grovmotoriken utvecklas genom att barnen får vara ute och leka. För att barns finmotorik ska utvecklas bör materialet finnas lätt tillgängligt. Vi som pedagoger har en stor och viktig roll för barnens lek. Vi ska finnas till hands, uppmuntra och vara ett stöd i barnens lek. Aspekter som tid, utrymme och tillgång till material är viktiga för barnens lek. Det är viktigt att låta barnen leka mycket och att inte avbryta de i onödan. Nyckelord: Barn, lek, lärande, förskola, utveckling.eng
dc.format.extent283281 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isosveng
dc.publisherGöteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildningeng
dc.relation.ispartofseriesht05 2611-001eng
dc.subjectbarneng
dc.subjectlekeng
dc.subjectlärandeeng
dc.subjectförskolaeng
dc.subjectutvecklingeng
dc.titleLek och lärande. En undersökning om pedagogers syn på barns lärande genom leken i förskolaneng
dc.typeStudent Paper Ceng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record