Bildval i alfabetiseringsundervisning – en fråga om synsätt
Abstract
Alfabetiseringslärare arbetar tillsammans med deltagare som ännu inte tillägnat sig grundläggande läs- och skrivfärdigheter och som ofta även har en begränsad muntlig färdighet på svenska. I den undervisningssituationen kan det kännas extra nödvändigt att använda bilder för att kunna kommunicera. Att välja lämpliga bilder blir en lika angelägen uppgift som att välja lämpliga texter och det är viktigt att bilderna stimulerar och utmanar deltagarna såväl kognitivt och språkligt som kulturellt och personligt. Rapporten redogör inledningsvis för forskning om bildtolkning, koder och konventioner och hur bilder behandlas i läromedel och undervisning. Huvuddelen av rapporten redovisar en studie som visar i vilken omfattning bilder förekommer i alfabetiseringsundervisningen och vilka olika typer bilder det är frågan om. Analysen av vilka bildrelaterade och inlärarrelaterade faktorer lärarna tar hänsyn till när de gör sina val visar att deltagarnas förmåga att uppfatta bilder många gånger undervärderas. Detta riskerar leda till en icke avsedd infantilisering och en andrafiering av deltagarna. Studien ingår i forskningsprojektet "Lågutbildade invandrare och analfabeters möte med text och bild - språkliga och kulturella aspekter på delaktighet och demokrati." Projektet finansierades av Myndigheten för skolutveckling (MSU).
Publisher
Institutet för svenska som andraspråk
Citation
Institutionen för svenska språket, Göteborgs universitet
Collections
View/ Open
Date
2007Author
Franker, Qarin
Keywords
Svenska som andraspråk
alfabetiseringsundervisning
Publication type
report
Series/Report no.
ROSA
9
Language
swe