Frivilligt arbete - En fallstudie på Aeroseum
Abstract
Sammanfattande diskussion
Syftet med min uppsats har varit att undersöka vad som motiverar människor till ideellt arbete och då särskilt volontärerna på Aeroseum, och att komma fram till vad som är drivkraften bakom deras frivilliga engagemang och hur man kan motivera dem till fortsatt intresse. Detta skulle sedan utmynna i konkreta förslag till förbättringar och riktlinjer över hur arbetet med volontärerna kan se ut i framtiden. För att undersöka detta använde jag mig av dessa frågeställningar: 1.Vad motiverar människor till ideellt arbete? 2. Hur ser volontärernas arbetssituation ut? 3. Hur kan långsiktiga relationer skapas till volontärerna så att de stannar kvar i verksamheten? Jag har arbetat enligt den kvalitativa traditionen med forskningsintervjuer och valde att göra något fler intervjuer för att komma fram till större representativitet i mina resultat. Min utgångspunkt och teoretiska referensram och som jag också har baserat mina resultat på har varit tidigare forskning och teorier kring motivation i arbetslivet.
Vad som motiverar människor till ideellt arbete handlar om sociala behov, uppskattning och självförverkligande, men även subjektiva förväntningar, dvs. en förväntning om att insatsen ska vara värd besväret (Kaufmann & Kaufmann 2005:54,58-60). Herzberg menade att motivationsfaktorerna är prestationer, ansvar, personlig utveckling och avancemang (Herzberg 1968:92). När det gäller volontärerna handlar det i huvudsak om ett starkt intresse för flyg och teknik. Det är det intresset som lockat dem dit i första hand. Den sociala biten och att arbetet är personligt utvecklande, utmanande, inspirerande och att man får feedback och uppskattning för det man gör är också mycket viktigt (Kaufmann & Kaufmann 2005:54; Herzberg 1968:92). En eventuell premiering påverkar inte motivationen något märkbart, däremot kan det fungera uppskattande och skapa glädje och gemenskap.
Jag har undersökt hur volontärerna ser på sin arbetssituation och hur de uppfattar verksamheten samt vad som gör att de trivs och om det finns något som är mindre bra. Svaren har ofta varierat och det som gör någon nöjd kan någon annan vara missnöjd med. De var i huvudsak nöjda med att få utforma sin egen arbetsbeskrivning och trivdes med att arbetet var fritt och inte så styrt. De upplevde att de hade stort utrymme för att komma med idéer och därmed vara med och påverka sin egen arbetssituation. Många kände delaktighet i organisationens målsättning, men flera kände sig också åsidosatta pga. att man saknade viktig insyn i verksamheten och därmed inte hade möjlighet att se resultatet av det arbete de utförde. Att främst vara där för sin egen skull kan ibland skapa konflikter med verksamhetsmålen.
Volontärerna var också mindre nöjda med organiserandet av Flygdagarna, ett större event. Man menade att det här fanns brister i kommunikationen mellan ledning och volontärer. Att få mer ansvar och inflytande i sådana situationer lyftes fram som viktigt.
För att besvara den tredje frågan hur långsiktiga relationer till volontärerna kan skapas krävs att man vet vad som motiverar dem och vad som får dem att trivas för att sedan kunna förstärka det som fungerar motiverande och förbättra det som är mindre bra. Framförallt handlar det om att förstärka känslan av delaktighet och medbestämmande hos volontärerna. Ökat ansvar och möjligheter till utveckling är andra viktiga bitar som kommit upp.
Jag föreställer mig att när man vet vad som får människor att trivas är det också lättare att skapa goda förutsättningar för ett långvarigt samarbete. Mer detaljerade riktlinjer ges i bilagan rekommendationer som vänder sig direkt till Aeroseum.
Mitt arbete visar inte hur ledningen ska organisera arbetet med volontärerna utan resultaten är snarare tänkta att fungera som underlag och som förslag till Aeroseums styrelse inför deras fortsatta arbete med volontärerna.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2009-05-20Author
Oom, Turid
Keywords
Motivation
motivationsfaktorer
volontär
frivilligt arbete
ideellt arbete
Language
swe