Show simple item record

dc.contributor.authorByström, Frida
dc.contributor.authorSegerberg, Anna
dc.date.accessioned2009-05-12T11:40:14Z
dc.date.available2009-05-12T11:40:14Z
dc.date.issued2009-05-12T11:40:14Z
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/20288
dc.descriptionHandledare: Urban Asken
dc.description.abstractBakgrund och problem: Sjukvården som är en del av den offentliga sektorn har börjat ta in idéer från den privata sektorn för att öka kvaliteten och effektiviteten i vården samt bli mer kundfokuserade. För att kunna genomföra dessa förbättringar krävs att det sker någon form av förändring men att implementera en förändring ut till hela organisationen är inte friktionsfritt. Vid införandet av förändringar krävs engagemang från såväl ledning som från övrig personal för att slutresultatet skall bli så framgångsrikt som möjligt. Vi har undersökt en framgångsrik kvalitetsförbättringsprocess på en vårdklinik vilken har fått Utmärkelsen från Kvalitetskriterierna. Vi blev då intresserade av att undersöka hur Kliniken gått till väga för att lyckas gå från tanke till handling. Syfte: Syftet med uppsatsen är att utifrån ett ekonomistyrningsperspektiv beskriva och analysera hur en kvalitetsförbättring blivit framgångsrik och implementerad på en Landstingsdriven vårdklinik. Metod: Studien bygger på en kvalitativ fallstudie baserad på intervjuer med 13 respondenter vilka genomfördes på Kliniken. Studien är strukturerad efter fyra undersökningsområden vilka är, Organisation, förändring, styrning och ledarskap. Primär- och sekundärdata har samlats in genom halvstrukturerade intervjuer samt litteratur, rapporter, artiklar och elektroniska källor. Resultat och slutsatser: Efter genomförd studie finner vi fyra nyckelfaktorer till Klinikens framgångsrika kvalitetsarbete. Dessa är Kundfokus, Kultur, Verktyg och Eldsjäl, vilka mynnar ut i begreppet delaktighet. Genom intervjuerna bekräftas att Kliniken varit värda Utmärkelsen och att de faktiskt har lyckats att implementera förändringarna ut till hela organisationen samt att sättet de gått till väga på har varit uppskattat av personalen. Förslag till fortsatt forskning: Då denna studie baseras på en enskild klinik menar vi att det skulle vara intressant att jämföra med andra kliniker, dels de som gjort en liknande resa men även dem som fortfarande arbetar på ett mer traditionellt sätt.en
dc.language.isosween
dc.relation.ispartofseriesEkonomistyrningen
dc.relation.ispartofseries08-09-52Men
dc.subjectKvalitetsförbättring, förändring, ledarskap, styrning.en
dc.titleEn framgångsrik kvalitetsförbättringsprocess - En fallstudie av en landstingsdriven vårdkliniken
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokD
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Business Administrationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record