Fröken, får vi spöka snart? - att skapa texter på ett lustfyllt sätt i Tragetonsarbetet
Abstract
Syfte: Det primära syftet med att skriva ett examensarbete är att fördjupa den egna kunskapen
i lärarprofessionen. Därför är vårt övergripande syfte med denna uppsats är att utveckla en
djupare förståelse kring hur en pedagog arbetar kring skapandet av text på ett lustfyllt sätt i
läs- och skrivmetoden Att skriva sig till läsning. Metoden i sin korthet går ut på att barn
utvecklar sin läs- och skrivförståelse med hjälp av datorer. Vi vill med uppsatsen också
poängtera vikten av att sätta sig in i de olika metoderna kring läs- och skrivutveckling. Vi ser
detta som ett villkor för att kunna skapa en lustfylld och stimulerande miljö för alla barn,
oavsett deras erfarenheter och förutsättningar.
Metod: Metoden vi använt oss av är en intervju, samt observationer. Vi har också tagit del av
en rapport ifrån Mölndals Trageton-projekt. Utöver detta har vi fått tillgång till ett barns
producerade text, där dess utveckling går att observera.
Resultat: Resultatet visar hur pedagogen arbetar kring skapandet av text i arbetssättet Att
skriva sig till läsning för att bidra till ett lustfyllt lärande. Av resultatet framgår det tydligt att
hon anser att metoden är väldigt positiv för eleverna. Detta i synnerhet för de barn med
motoriska svårigheter med att utforma text med hjälp av penna och papper. För att få en
bredare bild hur metoden fungerar har vi också tagit del av en rapport om Mölndals Trageton-
projekt. Vi kan med hjälp av detta projekt konstatera att det även förekommer problematik då
detta arbetssätt ska införas i klassrummet. Detta är en kontrande aspekt till det positiva synsätt
som pedagogen i vårt arbete har.
Relevans för läraryrket: Vi ser Att skriva sig till läsning som en metod som ger en
förutsättning för barnens läs- och skrivutveckling, men också ger dem en introduktion till
dagens informationssamhälle där datorer har blivit en central del av vardagen. Vårt samhälle
utvecklas i rasande fart, och här följer den tekniska utvecklingen. Som vi vet ska samhället
speglas i skolverksamheten och det är därför viktigt att skolan följer med i den tekniska
utvecklingen. Utöver att belysa en metod som använder sig av datorn som verktyg för lärande,
vill vi också att vårt arbete ska ge en inblick hur arbetsmetoden kring Trageton är bra då man
vill arbeta utifrån en elevs egna förutsättningar, samt skapandet av en lustfylld start på sin läs-
och skrivutveckling.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2009Author
Larsson, Emma
Holm, Annelie
Keywords
Trageton-metoden
datorer
lärandeteorier
läsa
Language
sv