Show simple item record

dc.contributor.authorBolin, Mattiassv
dc.contributor.authorWallin, Ceciliasv
dc.date.accessioned2009-04-08T10:32:18Z
dc.date.available2009-04-08T10:32:18Z
dc.date.issued2009sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/20017
dc.description.abstractSyfte Vårt intresse låg i att undersöka hur lärare på estetiska programmet på gymnasiet ser på betygsättning i sång- och instrumentalämnet, hur deras reflektioner kring uppgiften lyder. Metod och material Vi använde oss av den kvalitativa forskningsintervjun som metod för vår undersöknig. Vi intervjuade fyra sång- och instrumentallärare på estetiska programmet utifrån vissa givna frågor. När vi analyserade insamlade data från intervjupersonerna kunde vi identifiera några olika problemområden värda att diskutera närmare. Resultat Det framkommer tydligt att lärarna vi intervjuade upplever att det är problematiskt med betygsättning i sång- och instrumentalämnet. Samtliga menar att det mer eller mindre gått inflation i betygen. Vidare diskuterar lärarna att de helst inte vill sätta betyg utan hellre skulle se en annan form av bedömning än den som idag råder. Betydelse för läraryrket Att medvetandegöra och reflektera över processen gällande bedömning och betygsättning i sång- och instrumentalämnet på gymnasiet anser vi ha en betydelse för att uppgiften att sätta betyg ska underlättas. Genom våra samtal med intervjupersonerna har vi fått ökad förståelse för problematiken kring betygsättning i ovanstående ämne.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectBedömningsv
dc.subjectbetygsättningsv
dc.subjectsång- och instumentalämnsv
dc.title"Hellre fria än fälla" - Sång- och instrumentalpedagogers tankar kring betygssättning och bedömning.sv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record