Lära för livet - ansvar och samspel i klassrummet
Abstract
Anledningen till valet av denna inriktning var att jag upplevt under mina studier och den verksamhetsförlagda
utbildningen att gruppens sociala sammanhang har stor betydelse för hur lärandet ser ut och utvecklar. Avsikten
har varit att öka medvetenheten av vilka beståndsdelar i lektionsupplägg som utvecklar ett samspelande och
kreativt klimat för både elever som individer och grupp. Metoden jag använt har varit att utforska detta område
genom att varva gestaltande arbete, litteraturstudier och reflektioner i lärsituationer. Med hjälp av den
informationen har jag gjort en deskriptiv innehållsanalys av mina egna erfarenheter i processen som har bestått
av dokumentation i form av blogg, foto, bilder och dagboksform på papper. Inspiration har jag framförallt hämtat
ifrån min omgivning, boken: Alla kungens hästar av Emelie Cajsdotter och en doktorsavhandling om
klassrummets relationsetik av Anders Holmgren.
I gestaltningsarbetet var målsättningen också att hitta fler sätt att uttrycka mig på som passar min personlighet
och som kan vara användbara för både min egen utveckling och i skolan, framförallt var min intention att
försöka hitta ett avslappnat sätt att förhålla mig till gestaltningen. Frågeställningar som jag har försökt få svar på
har varit:
• Vilka förutsättningar behöver utvecklas för att gruppen/ klassens sociala funktion skall bidra till positivt
och kreativt lärande?
• Hur viktig är gruppen och den sociala ordningen för individens meningsskapande, för eleverna, för
mig?
• Går det att urskilja vilka komponenter som behöver ingå i sammanhanget?
1
Degree
Student essay