Show simple item record

dc.contributor.authorSandström, Amaliasv
dc.contributor.authorFröman, Annasv
dc.date.accessioned2009-04-08T10:32:14Z
dc.date.available2009-04-08T10:32:14Z
dc.date.issued2009sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/20013
dc.description.abstractSyftet med vår undersökning var att ta reda på mer om vad som faktiskt bedöms i ämnet bild. Som blivande lärare i ämnet bild var vi intresserade av frågor kring ämnet bedömning och betygssättning. Vi har mött en osäkerhet hos andra lärarstudenter och även hos lärare, särskilt i ämnet bild om hur man bedömer och vad som bedöms. Vi har sett olika sätt att arbeta med svårigheterna med en likvärdig betygssättning. Vilka olika faktorer bedömer man i ämnet bild? Kan man göra en bedömning av endast slutprodukten? Vi valde att titta på slutprodukten för att se om den bedömdes lika eller olika. Vi avgränsade oss till att titta på slutprodukten för att se hur mycket bedömningen skiljde sig åt när man enbart såg på den och bortsåg från allt annat. Undersökningen valde vi att genomföra i tre stadsdelar i Göteborg på tio högstadieskolor med tio lärare. Vi valde att använda oss av en mapp med 13 olika elevarbeten från olika elever i årskurs 7 och i årskurs 9. För att ta reda på vad som faktiskt bedöms i ämnet bild valde vi att komplettera bedömningen av elevarbetena i mappen med fem korta frågor om vilka faktorer bildlärarna räknar med i sitt eget arbete med bedömning. Vi vunnit kunskap om vad som krävs för att man skall kunna göra en bedömning utifrån slutprodukten. Undersökningen har också gett oss svar på vilka faktorer man bedömer i ämnet bild. Den här kunskapen kan bidra till en mer rättvis och likvärdig bedömning i ämnet bild. 1sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectBildbedömningsv
dc.subjectkonstsv
dc.subjectbildsv
dc.subjectutbildningsvetenskap.sv
dc.titleVad och hur ska man bedöma i bild?sv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record