Pedagoger och matematik i förskolan - En studie om pedagogers utsagor om och hantering av matematik i två olika miljöer
Abstract
Sammanfattning:
Vårt syfte med studien är att ta reda på vad pedagoger uttrycker om matematik i vardagen, samt se hur de arbetar
med matematik och om vi kan märka någon skillnad i de två olika matematiska miljöerna. Våra frågeställningar
är: Vilka metoder säger sig pedagogerna använda när de arbetar med matematik? Hur pedagogerna gör när de
introducerar matematik för barnen? Möjliga skillnader i de olika förskolornas matematikmiljöer? Vi har använt
oss av intervjuer och observationer som undersökningsmetoder. Vårt datamaterial har vi samlat in från två olika
förskolor.
Vi har sett mest likheter men även en viss skillnad hur pedagogerna på de två olika förskolorna arbetar med
matematik. Likheten är att båda förskolorna uttrycker, via intervjuer, att de arbetar med matematik. Skillnaden
mellan förskolorna, som vi fann genom våra observationer, ligger i själva utförandet där den ena förskolan
lägger mer fokus på att införa matematiken i vardagen. Denna förskola introducerade matematik genom att en
pedagog har gått en matematikkurs och att kommunen startat ett projekt för att införa matematik i förskolan,
vilket kan ha påverkat pedagogernas syn på matematiken.
Pedagogen är viktig för barnet i det livslånga lärandet, där vi tillsammans med barnen kan integrera matematiken
i vardagen på förskolan, och med det kan barnen utveckla en förståelse för matematik.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2009Author
W, Ewa
Kullberg, Madelen
Keywords
Matematik
pedagogens roll
förskola
artefakter
Language
sv