Pedagogers inställning till matematik i förskolan - En jämförande studie mellan förskolor i Norge och Sverige
Abstract
Sammanfattning
Syftet med vår studie är att vi vill lyfta fram pedagogers utsagor om sitt eget förhållningssätt till matematik på
två förskolor i Norge och två förskolor i Sverige och ta reda på om det finns några likheter respektive skillnader i
deras inställning till matematik. Vi vill även lyfta fram vilka likheter respektive skillnader det finns mellan den
norska och den svenska läroplanen för förskolan. Våra frågeställningar är: Vilka likheter respektive skillnader
finns det mellan den norska och den svenska läroplanen för förskolan?, Vilka är några norska och svenska
pedagogers inställningar till matematik i förskolan?, Vilka skillnader i synsättet på matematik kan skönjas
mellan norska och svenska pedagoger på några förskolor? och Vad anser några norska och svenska pedagoger på
några förskolor att matematik innebär för förskolebarn? Vi har använt oss av enkätundersökning och
dokumentanalys och vårt datamaterial har vi samlat in från två förskolor i Norge och två förskolor i Sverige.
Vi har funnit både likheter och skillnader mellan den norska läroplanen som heter ”Rammeplan for barnehagens
innhold og oppgaver’’ och den svenska läroplanen som heter ”Läroplan för förskolan Lpfö98”. Vi anser att
Rammeplanen konkretare än Lpfö98 uttrycker matematik. Vi anser att en skillnad mellan läroplanerna är att
Rammeplanen tar upp fler matematiska aspekter som barn skall komma i kontakt med än vad Lpfö98 gör. Vi har
genom våra resultatanalyser kommit fram till att det kan vara så att pedagogers inställning till matematik i
förskolan i mångt om mycket är lika. Dock finns det några pedagoger vars svar har skiljt sig från övriga
pedagogers inställning. Vi har kommit fram till att det kan finnas skillnader i synsättet mellan de norska och
svenska pedagogerna på de förskolor vi har undersökt. Dock är de skillnader som vi har funnit mellan länderna
få och oftast uttryckta av en eller två pedagoger. Utifrån vårt resultat har vi kommit fram till att det kan finnas
skillnader mellan norska och svenska pedagogernas svar angående vad matematik för dem innebär för
förskolebarn. Pedagogen har en viktig roll i förskolan då den bidrar till att grundlägga barns inställning och
begynnande förståelse för matematik.
1
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2009Author
Eriksson, Linnéa
Johansson, Louise
Keywords
Matematik
pedagogers inställning
jämförelse nors
Language
sv