Det måste få vara lite klurigt, fröken! En fallstudie där en lärare möter elever i årskurs 5, som tidigt nått målen i matematik.
Abstract
Syftet med vår undersökning är att få inblick i hur en lärare ger utvecklingsstöd till elever som
tidigt nått målen i matematik.
Många lärare säger att det är resurser som saknas för att ha möjlighet att utmana elever som
tidigt har nått målen i matematik (Pettersson, 008). Resurserna används istället för att hjälpa
de elever som inte beräknas nå målen. Vi anser att det är självklart att det skall läggas resurser
på dessa elever men skolan måste även ta ansvar för att elever som redan har nått målen skall
få stöd i sin fortsatta kunskapsutveckling. Enligt Läroplanen för det obligatoriska
skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet (Lpo 94) skall undervisningen anpassas till
varje individs behov och förutsättningar (Utbildningsdepartementet, 006). Det finns en risk
att elever som tidigt nått målen inte utvecklar en god studieteknik om de inte får ta sig an
meningsfulla och utmanande uppgifter i skolan (Engström, 005).
Vi gav en lärare möjlighet att undervisa en mindre grupp elever som tidigt nått målen i
matematik. Vårt intresse av det specifika fallet ligger till grund för vårt val av att arbeta med
en fallstudie som forskningsstrategi (Stake, 000). Fallstudien sträcker sig över en
treveckorsperiod där vi genom observationer, intervjuer och lärarens skriftliga reflektioner tar
del av hennes arbete. Dessa forskningsinstrument trianguleras för att belysa vårt
forskningsområde ur olika perspektiv.
Vårt resultat tyder på att när en lärare ger utvecklingsstöd till elever genom att låta dem få
möjlighet att arbeta i grupper där alla befinner sig på ungefär samma kunskapsnivå kan de
berika varandras lärande. Dessutom kunde vi se att elevernas engagemang och arbetsglädje
ökade då de fick uppgifter som var anpassade till deras kunskapsnivå.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2009Author
Agrell, Linda
Dahlén, Erica
Keywords
specialundervisning
matematik
särskilt stöd
beg
Language
sv