Teknik i grundskola, En studie om utbildningens roll för lärarnas undervisning
Abstract
Syftet med vårt arbete är att undersöka om vilken roll utbildningen spelar för lärarens
teknikundervisning i grundskolan. Vi vill undersöka eventuella hinder som kan påverka
teknikundervisningen. Vidare vill vi undersöka hur lärare förhåller sig till kursplanen i
teknik och deras eventuella tankar och önskemål.
Anledningen till att vi vill undersöka de frågställningar som vi nämnt ovan är att vi under
vår verksamhetsförlagda utbildning (VFU) observerat vissa brister, så som schemalagd tid
och material. Många lärare verkar också omedvetna om att teknik integreras i andra
skolämnen. Vi tycker att det är oroväckande att teknikundervisningen ofta är osynlig.
För att komma fram till svar på våra ställda frågor i undersökningens syfte använde vi oss av
en blandning av enkätfrågor och kvalitativ intervju av tre grundskollärare.
Litteraturgenomgången hade till syfte att ta reda på vilken kunskap och vilka teorier som
redan finns på området i vår undersökning. Med enkätfrågorna vill vi ta reda på lärarens
förhållningssätt till skolämnet teknik. Med intervjuer vill vi fördjupa oss i de centrala frågor
som är beskrivna i vårt syfte och förstärka våra antaganden i studien.
I studien kom vi fram till att respondenternas förhållningssätt till
skolämnet teknik är mindre beroende av deras utbildning inom ämnet
teknik. Respondenterna tycker att det är lätt och okomplicerad att
integrera teknik i andra skolämnen. Däremot ligger möjligheten till
fortbildning högt på lärarnas önskelista. Dessutom pekade lärarna i
undersökningen på några aktuella hinder i deras skolor.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2009Author
Sarizadeh, Elaheh
Farnaud, Jamileh
Sarchami, Mitra
Keywords
0
Language
sv