"Dom är liksom som fjärilar" En studie i hur pedagoger kan förebygga och förmildra koncentrationssvårigheter
Abstract
Bakgrund
Vi har båda två intresserat oss för barn som bedöms ha koncentrationssvårigheter och vad
pedagoger kan göra för att förebygga och förmildra koncentrationssvårigheter. Ämnet är
också ytterst relevant i kompetenshöjande syfte för oss som blivande lärare.
Syfte
Syftet är att undersökapedagogersuppfattningav elever som bedöms ha
koncentrationssvårigheter.
Metod
Studien bygger på en kvalitativ undersökning där det empiriska materialet baseras på
resultatet från sju intervjuer med pedagoger som alla arbetar inom skolår 1-6. Pedagogerna är
verksamma i en storstad samt på landsbygden. Intervjuerna var semistrukturerade vilket
innebär att vi kunde ställa följdfrågor och på så vis få ännu mer uttömmande svar.
Resultat
Resultatet visar att pedagogerna uppfattar koncentrationssvårigheter på liknande sätt. Vi har
inte kunnat urskilja några större skillnader mellan storstadspedagogerna och
landsbygdspedagogerna och inte heller mellan kvinnliga och manliga pedagoger. Gemensamt
för pedagogerna är att de anser struktur och rutiner som oerhört väsentligt för att förebygga
och förmildra koncentrationssvårighet.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2009Author
Krook, Henrik
Burlind, Victoria
Keywords
Koncentrationssvårigheter
pedagoger
förebygga,
Language
sv