Show simple item record

dc.contributor.authorSvärdsmyr, Malinsv
dc.contributor.authorNyberg, Mariesv
dc.date.accessioned2009-04-08T10:31:24Z
dc.date.available2009-04-08T10:31:24Z
dc.date.issued2009sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/19967
dc.description.abstractBakgrund, syfte och tillvägagångssätt Vi har i denna studie undersökt specialpedagogers yrkesverksamhet utifrån relevanta styrdokument. Vi hade genom vår specialpedagogiska inriktning inom lärarutbildningen fått en bild av att specialpedagogers uppdrag huvudsakligen skulle innebära handledning och förebyggande arbete på alla nivåer inom skolväsendet. Men eftersom vår erfarenhet sa oss att specialpedagoger oftare arbetar direkt med barn i behov av särskilt stöd önskade vi ta reda på hur de arbetar, vilka förutsättningar de har samt hur de ser på sitt uppdrag. Det har vi gjort genom en enkätundersökning bland specialpedagoger i en vald kommun. Resultatet har vi sedan relaterat till tidigare undersökningar med liknande innehåll. Resultat Det tydligaste direktivet vi fann för specialpedagoger är specialpedagogutbildningens examensordning. Den anger att uppdraget innebär skolutveckling och förebyggande arbete på organisationsnivå; handledning till pedagoger, skolledare och vårdnadshavare samt arbete med åtgärdsprogram. Vår empiriska undersökning visade att ungefär hälften av specialpedagogerna arbetar på detta sätt, vilket överträffade vår förväntan. Likväl är specialundervisning fortfarande relativt vanligt. Majoriteten av våra respondenter och respondenterna i de relaterade undersökningarna uttryckte dock att specialpedagogers uppdrag är att arbeta organisationsriktat. Upplevda hinder för att fullfölja sitt uppdrag är t.ex. resursbrist, otydliga direktiv samt förväntningar från pedagoger och rektor. Konsekvenser Genom vår studie har vi förvisso sett en mängd positiva exempel på specialpedagoger som arbetar i enlighet med sitt uppdrag, men en stor del arbetar mer med specialläraruppgifter. Det råder dålig kunskap om skillnaden mellan dessa två kompetenser, vilket visar dels att specialpedagoger behöver bli bättre på att framhäva betydelsen av sin kompetens, dels att det behövs tydliga direktiv. Denna uppsats kan vara ett redskap för att belysa vad uppdraget ska syfta till enligt styrdokument.sv
dc.language.isosvsv
dc.titleSpecialpedagogers uppdragsv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record