Musik som ett hjälpmedel för de yngsta barnens språkutveckling
Abstract
Våra erfarenheter är att musik på småbarnsavdelningar upplevs som en rolig aktivitet utan
baktanke. Därför var vårt syfte med rapporten att undersöka om, och i så fall hur pedagoger
använder musik som hjälpmedel för de yngsta barnens språkutveckling.
Rapporten är en kvalitativ studie och vi har använt oss av halvstrukturerade intervjuer för att
få en djupare förståelse. Undersökningsgruppen bestod av fyra förskollärare. Två av
respondenterna arbetar på traditionella förskolor och enligt deras hemsidor arbetar de med
musik och språk. Resterande två förskollärare arbetar på musikförskolor. Valet av fyra
respondenter har medfört att generaliserbarheten inte är så hög. Rapportens resultat är enbart
representativ för de fyra respondenterna. Intervjuerna spelades in med bandspelare och skrevs
sedan ut i manus. Därefter analyserades och diskuterades resultatet ställt mot teoridelen.
Resultatet visar att pedagogerna använder sig av språkutvecklande musikaktiviteter såsom
sång, rörelse och rytm. Sång sker spontant i vardagen och vid samlingen. Vid samlingen
förekommer även rörelseinslag. Rytmen sker genom instrumentspelning, men även genom
rim och ramsor. Alla pedagoger anser även att musik är utvecklande för språket. Pedagogerna
är dock inte alltid medvetna om musikens möjligheter.
Genom rapporten kan fler pedagoger bli uppmärksamma på musikens möjligheter för de
yngsta barnens språkutveckling.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2009Author
Eriksson, Isabelle
Börjesson, Ulrika
Keywords
Förskola
de yngsta barnen
musik
språkutveckling
Language
sv