Personlig och individuell kompetensutveckling i informations- och kommunikations- teknologi för pedagoger - PIM inom grundskolan.
Abstract
Syfte
Syftet med studien var att utforska hur kompetensutvecklingsprogrammet PIM fungerar som ett verktyg för
utvecklingen av informations- och kommunikationsteknologisk kompetens hos några pedagoger i grundskolan.
Frågeställning
Hur fungerar PIM som ett utbildningsmedel för kompetensutveckling enligt pedagogerna i vår studie?
Anser de att PIM inverkar på deras verksamhet?
Anser de att PIM inverkar på deras yrkesroll?
Metod
Vi gjorde en fallstudie där vi använde oss av en kvalitativ intervjuform med öppna frågor. På så sätt kunde vi få
fram undersökningspersonernas synpunkter och egna uppfattningar. Vi fick våra data genom att intervjua sex
pedagoger på tre olika grundskolor i två kommuner.
Resultat
Det var obligatoriskt för pedagogerna i vår studie att göra PIM. Vi fann att det inom skolan ofta saknades den
tekniska utrustningen som behövdes för att pedagogerna skulle kunna utnyttja sina PIM-kunskaper både i det
administrativa arbetet och i klassrummet.
Pedagogernas svar visade att de inte ansåg att PIM påverkade skolutvecklingen i stort, på grund av olika brister.
Det fanns brister inom tekniken, handledningen och ekonomin.
Pedagogerna svarade att deras verksamhet inte påverkades nämnvärt av PIM. De fick inte konkreta instruktioner
om hur PIM skulle kunna användas i deras undervisning.
Pedagogerna i vår studie såg förändringarna i lärarrollen som en naturlig del av läraryrket och inte som resultat
av PIM:s införande i skolan. De såg sig själva som en handledare istället för en slags expert men de såg inga
problem med att ha fått en förändrad lärarroll.
Betydelse för läraryrket
Med anledning av vårt resultat hävdar vi att utbildningen inom IKT måste vara mer anpassad till varje pedagog
och skolans behov. En lösning vi föreslår är att implementera IKT-kurser inom lärarutbildningen så att alla
blivande pedagoger får grundläggande datorkunskaper, och att IKT blir ett separat ämne inom grundskolan, med
en utbildad IT-pedagog.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2009Author
Pitsava, Myrto
Andrén, Lars
Keywords
IKT
PIM
ITiS
kompetensutveckling
skolutvecklin
Language
sv