Show simple item record

dc.contributor.authorSoltani, Shadisv
dc.date.accessioned2009-04-08T10:31:17Z
dc.date.available2009-04-08T10:31:17Z
dc.date.issued2009sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/19961
dc.description.abstractSammanfattning: Syfte: Syftet med detta arbete är att undersöka hur pedagoger i några förskolor med ett litet antal flerspråkiga barn reflekterar kring flerspråkighet och hur de förhåller sig till att arbeta med flerspråkiga barns språkutveckling. Huvudfråga: Studiens frågeställning lyder: Vilket är pedagogernas förhållningssätt till flerspråkighet? Hur förhåller sig pedagogerna till barnens modersmål? Vilka metoder använder pedagogerna för att stimulera flerspråkiga barns språkutveckling? Hur ser interaktionen mellan flerspråkiga barn och pedagoger ut? Vilka möjligheter/svårigheter finns i denna interaktion som kan framstå som gynnsamma respektive mindre gynnsamma för flerspråkiga barns språkutveckling? Metod och material: Denna studie är en fallstudie av kvalitativ karaktär. Som metod används semistrukturerade intervjuer och ostrukturerade observationer. Intervjuer med verksamma förskollärare i tre förskolor där det finns ett litet antal flerspråkiga barn genomfördes. För att få en bredare bild och djupare förståelse om förskollärarnas arbetssätt genomfördes även observationer av pedagogernas interaktion med flerspråkiga barn på sex avdelningar i dessa förskolor. Resultat: Resultatet visar att pedagogerna i stort sett har ett positivt förhållningssätt till att arbeta med flerspråkiga barn. Flera pedagoger hävdar att arbetet med flerspråkiga barn kräver mer tid och ett annat förhållningssätt. Pedagogerna använder inga speciella metoder för att främja de flerspråkiga barnens språk. De flesta använder ett tydligare språk när de pratar med dessa barn och försöker ta tillvara alla tillfällen under dagen för att stödja dessa barns språkutveckling. Samtliga menar att de behöver mer tid, resurser och fortbildning för att kunna arbeta på ett mer medvetet sätt med flerspråkiga barns språk. Betydelse för läraryrket: Flerspråkighet i förskolan borde uppmärksammas mer och pedagoger i förskolan måste hitta ett bra sätt att dra nytta av de flerspråkiga barnens erfarenheter och kunskaper. Förskolan har en stor betydelse för att grundlägga förutsättningar för att barn erövrar språket. Man kan inte nog överskatta förskolepersonalens roll när det gäller att ge barn med svenska som andraspråk jämlika språkliga förutsättningar. Fortbildning för pedagoger, organiserad tid och mer resurser är nödvändiga krav för att pedagogerna ska kunna arbeta mer medvetet och aktivt med flerspråkiga barns språkutveckling. 1sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectFlerspråkighetsv
dc.subjectFlerspråkiga barnsv
dc.subjectModersmålsv
dc.subjectIntesv
dc.titleFörskolebarn med flera språk. En fallstudie av pedagogers förhållningssätt till arbetet med flerspråkiga barn i tre olika förskolor.sv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record