Show simple item record

dc.contributor.authorJohansson, Ninnisv
dc.contributor.authorWallgren, Hannasv
dc.date.accessioned2009-04-08T10:31:15Z
dc.date.available2009-04-08T10:31:15Z
dc.date.issued2009sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/19959
dc.description.abstractSammanfattning: Coaching är ett modernt begrepp som används allt mer i samhället. Likaså är coaching inom skolans verksamhet en ny företeelse. Huvudsyftet med vår undersökning har varit att se hur coaching används inom skolan, vilket har resulterat i en fallstudie där resultatet bygger på kvalitativa intervjuer av två coacher på olika gymnasieskolor i Göteborg. Vi har inte funnit tidigare studier om coaching i skolan, så detta gör vår studie än mer intressant. För att bilda oss en djupare förståelse av begreppet coaching har vi studerat vilken innebörd det har getts i olika dokument, likaså vad som skiljer coaching från andra närliggande begrepp såsom terapi och mentorskap. Vi har även lyft fram begreppet motivation och berört dess förhållande till coaching och till olika lärandeteorier. Enligt vår analys har coaching stark koppling till kognitiv teori, men kopplingar finns också till ett sociokulturellt perspektiv, genom att den coachades inneboende kunskap och potential betonas och lyfts fram i samspel och kommunikation med coachen. Det övergripande syftet med coaching överlag tycks vara reflektion, personlig utveckling och positiv förändring, där coachen framförallt beskrivs vara en samtalspartner, snarare än rådgivare eller terapeut. Coaching inom de skolor vi undersökt framstår vara riktad främst mot elever i riskzonen att inte klara av sin skolgång, det vill säga elever i behov av särskilt stöd. Våra resultat pekar på att det finns en betydande skillnad i urvalsprocessen, vilka elever som ska coachas, och att detta återspeglas i elevernas aktiva deltagande. Coacherna vi intervjuat hävdar att det skulle göra en negativ skillnad på skolorna om den aktuella coachingen försvann. Lugnare skolmiljö, bättre lärandeklimat och färre avhopp är resultat som kan kopplas till coachingen, främst på den ena skolan. På den andra skolan är det inte lika tydliga resultat. Det framstår dock fortfarande vara ett kompletterande verktyg som lärarna ser som viktigt. 1sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectCoachingsv
dc.subjectGROW-modellensv
dc.subjectlärandeperspektiv,sv
dc.titleEn idé på resa - Coaching som verktyg i två gymnasieskolorsv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record