Sagostundens nya kläder - En kvalitativ studie om den dramatiserade sagan
Abstract
Syfte
Vårt syfte med denna studie är att undersöka huruvida barn i femårsåldern uppfattar och förstår innehållet
och budskapet i en saga. Vi vill även se om deras förståelse för innehåll och budskap uppfattas bättre om
man dramatiserar sagan än om man läser sagan. Några av de frågeställningar vi utgått ifrån för att ta reda
på vårt syfte är:
· Har barnen uppfattat innehåll, budskap och känslor i sagan?
· Hur kan dramatiseringen användas som redskap utifrån läroplanens mål och uppdrag?
Metod
Vi har använt oss av en kvalitativ metod där vi gjort en fallstudie på en förskola där vi genomfört intervjuer
och observationer vid två tillfällen. Vid första tillfället lästes sagan och vid det andra tillfället dramatiserade
vi samma saga, detta med en veckas mellanrum. I gruppen vi studerat ingick fem barn. De är alla 5 år
gamla.
Resultat
Av det resultat vi fått fram kan man se en större förståelse hos tre av barnen efter dramatiseringen vad det
gäller sagans innehåll i jämförelse med då sagan lästes upp. Då det handlar om budskap och känslor visar
även här tre barn större förståelse efter dramatiseringen än vad de gav uttryck för vid första tillfället.
Betydelse för läraryrket
Baserat på den litteratur vi studerat, tillsammans med våra tidigare erfarenheter, förstår vi att sagostunden i
förskolan ofta används som en stund för att samla barnen eller för att lösa organisatoriska frågor som
pedagogernas raster. Vi anser att med enkla medel kan sagostunden bli ett tillfälle för lärande.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2009Author
Fredriksson, Elin
Gustafsson, Maria
Keywords
Dramatisering
saga
barns lärande
reflektion
Language
sv