Små barns lärande i förskolan.
Abstract
Titel: Små barns lärande i förskolan. En kvalitativ undersökning med utgångspunkt i estetiska
läroprocesser.
Författare: Henny Persson & Monica Carlsson
Termin och år: VT 2008
Kursansvarig institution: Sociologiska institutionen
Handledare: Åsa Bergman, Musikvetenskap Göteborgs Universitet
Examinator: Kenneth Helgesson
Rapportnummer: VT08-1190-03
Nyckelord: Lärande, små barn, estetisk verksamhet, läroplan, teorier och tidigare forskning
Vi har förstått att det sker en stor utveckling i små barns lärande, och anser att detta är av stort intresse. Barnens
vardag består till stor del av lek, och andra praktiska uttrycksformer. Vi reflekterar då över hur estetiska
läroprocesser samverkar med lärandet. Vi ville i denna rapport se hur små barns lärande i förskolan såg ut, och
hur pedagogerna använde sig av estetiska aktiviteter för att stärka det. För att ta reda på detta undersökte vi hur
pedagogerna såg på kunskapsutvecklingen hos barnen och vi ville undersöka vilken roll de ansåg att den
estetiska verksamheten hade. Till sist tog vi reda på hur balansen mellan omsorg och lärande såg ut.
Vi observerade en småbarnsavdelning och intervjuade pedagogerna. Vidare analyserade vi dessa med hjälp av
teorier och tidigare forskning på området som hade relevans. Vi har genomgående använt oss av läroplanen för
förskolan i vår uppsats. Detta är ett styrdokument, som vi ska följa, därför ser vi det som en viktig del av
uppsatsen.
Vi såg att barnen lärde sig vid alla tillfällen, och att pedagogerna medvetet använde sig av planerade
verksamheter för att förmedla kunskaper till barnen. Vi observerade även att pedagogerna använde sig av
estetisk verksamhet i ämnesöverskridande arbete. Vi såg att detta görs i syfte att förmedla en kunskap som i
förväg bestämts av pedagogerna, och för att göra lärandet mer lustfyllt för barnen. Vi observerade även att
pedagogerna använde sig av estetisk verksamhet för att barnen skulle få en konkret upplevelse.
Genom uppsatsen har vi sett olika möjligheter till lärande genom estetiska uttrycksmedel. Vi inser att vi själva
har stora möjligheter att medverka i små barns lärande och att vi med estetiska verksamheter kan utmana barnen
från deras nivå. Det viktiga är att vi tar utgångspunkt i deras tidigare erfarenheter och inte försöker anlägga ett
vuxenperspektiv.
Publisher
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
Collections
View/ Open
Date
2008Author
Persson, Henny
Carlsson, Monica
Keywords
estetisk verksamhet
teorier och tidigare forskning
Lärande
små barn
läroplan
Publication type
other
Language
swe