Så kan det låta. En samtalsanalys, med fokus på dominans, mellan elever i skolår åtta.
Abstract
Utifrån inspelningar av samtal mellan elever i grundskolans år åtta,
analyseras dominansstrukturer mellan samtalsdeltagarna från tre olika
aspekter, kvantitativt, innehållsligt och interaktionellt. Inspelningarna
innehåller också en del med en samtalsledare, för att kunna jämföra
eventuella skillnader i samtalsstrukturen med och utan samtalsledare i
gruppen. Materialet som ligger till grund för undersökningen är
inspelningarna av dessa samtal.
Den kvantitativa dominansen handlar om hur mycket varje elev talar
under samtalets gång, hur många ord och turer de använder sig av. Den
innehållsliga dominansen behandlar vem som tar initiativ till nya ämnen
i samtalet och på det sättet skapar sig en dominans. Slutligen hanterar
den interaktionella dominansen vem som styr samtalet genom
handlingar som till exempel frågor som kan ge svar som styr samtalet åt
ett håll.
Resultatet visar att eleverna har olika roller i olika sammanhang.
Delarna utan samtalsledare visar att några deltagare dominerar
samtalsrummet, medan delarna med samtalsledare visar att andra
deltagare kliver fram och dominerar.
Avslutningsvis sammanfattas undersökningens resultat och det förs
också en diskussion kring frågan varför resultatet ser ut som det gör.
Degree
Student essay