Skriftspråklighet och betyg. En kvantitativ jämförelsestudie av elevtexter
Abstract
Utifrån ett kvantitativt perspektiv granskar och jämför denna uppsats
totalt 30 elevtexter, vilka är författade av högstadieelever i nionde
årskurs. Materialet som ligger till grund för undersökningen är elevernas
uppsatslösningar som en del av det nationella provet i svenska våren
2006.
Utifrån kvantitativa aspekter studeras elevtexternas fördelning av
olika ordklasser och andra talspråksformer och hur dessa samspelar med
variablerna betyg och kön.
Resultatet visar att den genomsnittliga textlängden ökar med högre
betyg, att flickornas texter generellt är längre och följaktligen högre
värderade. Elevtexterna innehåller förhållandevis få substantiv, men
jämförelsevis många egennamn. Egennamnen minskar och
verbalsubstantiven ökar med högre betyg. Verben i allmänhet och
hjälpverben i synnerhet minskar med högre betyg. Andelen pronomen
ökar generellt med högre betyg, men ökningen består i
personbetecknande pronomen. Andelen opersonliga och indefinita
pronomen minskar med högre värderade texter. Flicktexterna innehåller
vidare en högre andel nekande adverb och talaktsadverbial än pojkarnas,
men frekvensen är inte av avgörande betydelse för betygen. Andelen
talspråksvarianter av vanliga ord minskar generellt med högre betyg.
Avslutningsvis sammanfattas undersökningens slutsatser och det förs
en diskussion kring frågan varför resultatet egentligen såg ut som det
gjorde, och vilka konsekvenser det kan medföra.
Degree
Student essay