Språkutvecklande undervisning i förberedelseklass
Abstract
Syftet med studien var att ta reda på hur nyanlända elever utvecklar ett funktionellt andraspråk i en förberedelseklass. Jag ville veta hur lång tid andraspråkseleverna normalt stannar i förberedelseklassen och vilken bedömning pedagogerna gör gällande elevernas språkkunskaper inför utslussningen till vanlig klass. Studien genomfördes utifrån en kvalitativ forskningsmetod, genom intervjuer med pedagoger som arbetar i förberedelseklass och intervjuerna spelades in på band. Syftet var att undersöka vilka undervisningsmetoder som förekommer i förberedelseklasser och som är mest språkutvecklande för andraspråkselever. Resultatet visar att pedagogerna använder liknande undervisningsmetoder vid startperioden för språkinlärningen. Men hur eleverna arbetar med övningsuppgifterna skiljer sig mellan skolorna. Pedagogerna med längst erfarenhet utformade undervisningen mot individuella uppgifter och enskilt arbete, till skillnad från pedagogerna med minst arbetslivserfarenhet vars undervisning påminner om ett dialogiskt klassrum som fokuserar på ett socialt samspel mellan läraren och eleverna.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2008Author
Palm, Emelie
Keywords
Förberedelseklass
andraspråkselever
undervisningsmetoder
språkinlärning
Language
swe