dc.contributor.author | Axelsson, Johanna | |
dc.contributor.author | Wennström, Åsa | |
dc.date.accessioned | 2009-01-15T09:33:04Z | |
dc.date.available | 2009-01-15T09:33:04Z | |
dc.date.issued | 2009-01-15T09:33:04Z | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/19024 | |
dc.description.abstract | Syftet med den här studien var att utifrån ett genusperspektiv studera hur pedagogerna bemöter flickor och pojkar vid måltider och i tamburen i förskolan. De frågeställningar vi hade var
Finns det skillnader i uppmärksamheten riktad mot flickor och pojkar i måltidssituationen respektive i tamburen, med avseende på de observerade situationerna?
Finns det skillnader i intentioner och handlingar hos pedagogerna?
Utifrån en kvalitativ metod intervjuades pedagoger och observationer videofilmades på två olika förskolor i Västra Götaland. Intervjuerna och videoobservationerna bearbetades sedan via en teoritriangulering bestående av genusteori, Skinners inlärningsteori och familjesociologiska begrepp. Resultatet av studien blev att det finns skillnader i bemötandet av flickor och pojkar. Flickor bekräftades positivt oftare än pojkar och pojkar bestraffades oftare än flickor. Det finns skillnader i intentioner och handlingar hos pedagogerna. De pedagoger som hade större kunskap om jämställdhetsarbete visade också på ett mer jämlikt bemötande av flickor och pojkar. | en |
dc.language.iso | swe | en |
dc.subject | genus | en |
dc.subject | förskola | en |
dc.subject | bemötande | en |
dc.subject | flickor | en |
dc.subject | pojkar | en |
dc.title | Hjälpfröknar och pojkpanik – en kvalitativ studie om pedagogers bemötande av barn i förskolan ur ett genusperspektiv | en |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | C | |
dc.contributor.department | Göteborg University/Department of Social Work | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete | swe |
dc.type.degree | Student essay | |