Show simple item record

dc.contributor.authorWestling, Håkan, Red
dc.date.accessioned2009-01-13T13:33:49Z
dc.date.available2009-01-13T13:33:49Z
dc.date.issued1999-12
dc.identifier.isbn91-88874-42-7
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/19001
dc.description.abstractGrundutbildningen är grundbulten i högskolan – högskolan är en grundbult för samhällets utveckling1. Det var grundtankarna bakom engagemanget i 1989 års högskoleutredning. Utredningen kallades därför ofta – även av sina egna ledamöter – för ”Grundbulten”. Den tillsattes av den dåvarande socialdemokratiska regeringen men en viktig utlösande faktor var den tämligen massiva kritik av grundutbildningen i högskolan som i olika sammanhang framförts av bl.a. Sveriges Förenade Studentkårer. Studenternas kritik av undervisningsmiljön sammanfattades i utredningen på följande sätt: • Undervisningsmeriter spelar en alltför underordnad roll vid tillsättning av lärartjänster. • Högskolans lärare saknar pedagogisk utbildning; många av dem är dåliga pedagoger som inte förmår förmedla sina kunskaper till studenterna på ett begripligt sätt. • Undervisningen läggs ofta upp på ett sätt som uppmuntrar till okritiskt inhämtande av detaljkunskaper. • Examinationen är dåligt anpassad till målen för utbildningen • Kursutvärderingar saknas; där de förekommer fungerar de ofta dåligten
dc.language.isosween
dc.publisherRådet för högskoleutbildningen
dc.subjectgrundutbildningen
dc.subjecthögskolanen
dc.titleBörjar grundbulten rosta? En debattskrift om grundutbildningen i högskolanen
dc.typeTexten
dc.type.svepbooken


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record