Show simple item record

dc.contributor.authorWinlund, Anna
dc.date.accessioned2008-12-17T16:30:52Z
dc.date.available2008-12-17T16:30:52Z
dc.date.issued2008-12-17T16:30:52Z
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/18905
dc.description.abstractI föreliggande uppsats observeras två SFI-studerande på sina respektive praktikplatser, en skola och en förskola. Ambitionen med undersökningen är att beskriva och analysera några kommunikativa situationer som SFI-praktikanter kan ställas inför och bör behärska på sina praktikplatser. Jag frågar mig om deltagarna besitter de kompetenser som behövs på praktikplatsen och vilka situationer som bereder dem mest svårigheter. Slutligen undrar jag om de praktikplatser deltagarna placerats på är bra praktikplatser ur språkutvecklingssynpunkt och försöker se vilka faktorer som påverkar detta. Jag kommer fram till att deltagaren som praktiserade på en grundskola ställdes inför många skiftande kommunikativa situationer och också ofta besatt de kommunikativa kompetenser som krävdes. Den andra deltagaren hade större svårigheter att klara av aktuella kommunikativa situationer på förskolan. Dessa olika situationer var färre än på den första platsen. Faktorer som brist på tillfällen till fördjupad interaktion med andra vuxna eller större barn gjorde att denna praktikplats fungerade sämre för elevens språkutveckling. Jag betraktar dock ändå bägge platserna som lämpliga för verksamhetsförlagd SFI då deltagarna där fick tillfälle att kommunicera i autentiska situationer och därmed möjlighet att utveckla språket.en
dc.language.isosween
dc.subjectSFIen
dc.subjectspråkbehovsanalysen
dc.subjectpraktiken
dc.titleVerksamhetsförlagd SFI på skola och förskola - en språkbehovsanalysen
dc.typeText
dc.setspec.uppsokHumanitiesTheology
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Swedisheng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för svenska språketswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record