Hur arbetar man som idrottslärare med barn i behov av särskilt stöd?
Abstract
Syfte Det övergripande syftet med detta arbete är att undersöka hur idrottslärare
arbetar med elever i behov av särskilt stöd och undersöka om och hur
pedagogerna samarbetar kring dessa elever.
FrågeställningarHur definierar idrottslärarna elever i behov av särskilt stöd?
Hur säger idrottslärarna att de arbetar med elever i behov av särskilt stöd?
Vilka faktorer menar idrottslärarna har betydelse i deras verksamhet när det
gäller arbetet med elever i behov av särskilt stöd?
På vilka sätt säger idrottslärarna att de samarbetar med specialpedagoger och
andra pedagoger kring elever i behov av särskilt stöd?
Metod Studien är en kvalitativ intervjustudie grundad på intervjuer med sju verksamma
idrottslärare i grundskolan. Vi har även använt oss av relevant litteratur samt
viss forskning inom området för att svara på givna frågeställningar.
MaterialIntervjustudier samt litteraturstudie.
ResultatResultatet visar hur idrottslärare upplever, arbetar och verkar med elever i behov
av särskilt stöd. Definitionen av vilka dessa elever är, varierar. Alla intervjuade
lärare hade elever i behov av särskilt stöd i sin idrottsundervisning. Förklaringar
och faktorer presenteras om hur de arbetar med dessa elever, vad de skulle vilja
bli bättre på, samt samspelet och samarbetet med andra pedagoger i skolan.
Betydelse för
läraryrketNya infallsvinklar på hur man bedriver idrottsverksamhet med elever i behov av
särskilt stöd.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2008Keywords
elever i behov av särskilt stöd
idrott och hälsa,
Language
sv