Utomhuspedagogik. Vilka problem kan man stöta på och hur kan man lösa dem?
Abstract
Sammanfattning:
Syftet med detta arbete, är att se på vilka problem lärare upplever i förbindelse med användandet av
utomhuspedagogiska lektioner och på vilket sätt man kan lösa dessa problem.
Vi har genomfört en kvalitativ intervjustudie med sex klasslärare, som arbetar mellan år 1-6 i grundskolan.
Vi har frågat dem om vilka problem de upplever med utomhuspedagogik, i förhållande till fem olika
områden, planering, genomförande, utvärdering, koppling till styrdokument samt föräldrakontakt. Lärarna
har också fått möjlighet att ge svar på hur de löser de problem de upplever. I de fall de inte har någon
lösning på problemet, utifrån de medel de har tillgång till i dag, har de fått ange vad som måste till för att
problemet skall kunna lösas.
Med hjälp av svaren från intervjuerna och material insamlat genom en analys av tillgänglig litteratur på
området, har vi sedan fört en diskussion runt de upplevda problemen. Diskussionerna rör vår ändrade syn
på utomhuspedagogiken, hur lärare förhåller sig till det oförutsedda, hur tillgängligheten till
utomhuspedagogiken kan variera, hur elevers känslor och upplevelser kan påverka undervisningen samt
vikten av koppling till kursplaner.
Resultatet av det här arbetet skall förhoppningsvis kunna hjälpa nyutbildade och oerfarna lärare, som vill
använda sig av utomhuspedagogik i sin undervisning, men som inte riktigt vet vilka problem som kan dyka
upp. Genom att ta hjälp av andra lärares erfarenheter på området, kan man själv bättre förebygga och
undvika problem och får då mer tid till att ge eleverna bra upplevelser i utomhuspedagogiken.
--
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2008Author
Boström, Joakim
Larsson, Johan
Keywords
utomhuspedagogik
problem
lösning
planera
genom
Language
sv