Det förflutna som spel - En analys av två dataspels pedagogiska potential i historieundervisningen
Abstract
Denna uppsats studerar det historiska innehållet i två kommersiella dataspel, Call of Dutyoch Europa
Universalis . Syftet med genomförd studie är att problematisera spelens innehåll i förhållande till en
tänkt undervisningssituation för att därigenom slå fast spelens eventuella pedagogiska potentialer. En
central utgångspunkt är att skolan behöver problematisera möjligheterna att använda alternativa media i
undervisningen och att lärare behöver ha kunskap om alternativa läromedel. För att på ett strukturerat
sätt inhämta undersökningsdata har en kvalitativ analysmodell utarbetats vars mål varit att lyfta fram
det historierelaterade spelinnehållet. Det inhämtade materialet är av varierande slag och består av
alltifrån videosekvenser och texter till spelmiljö. Materialet har analyserats utifrån dess validitet
jämfört med traditionell historieskrivning och därefter problematiserats utifrån ett undervisnings-
perspektiv. Undersökningen har visat att båda spelen rymmer historiskt innehåll av förhållandevis stor
bredd och detaljrikedom. Inte sällan återfinns det mest intressanta historiska innehållet antingen i
periferin i förhållande till spelreglerna eller utanför den spelbara miljön. Spelaren tvingas aldrig
uppmärksamma eller förstå det historiska innehållet för att klara spelets uppsatta mål. Det studerade
relaterar det historiska innehållet såsom det manifesteras i spelen i förhållande till ett tänkt
undervisningssammanhang. Det konstateras att varje undervisningssituation måste utgå från spelens
innehåll och att detta av pedagogen kräver en god kännedom om spelen. Spelen behöver behandlas på
ett sätt som tar till vara på dess tillgångar och kompenserar för dess brister. Spelens innehåll behöver
sättas i såväl en ämneskontext som en bredare undervisningskontext. Eleven måste erbjudas ett större
sammanhang som kan ge vägar in spelet som hjälper eleven att uppmärksamma och tolka
spelinnehållet. Samtidigt måste de erfarenheter eleven får av spelet bearbetas. Avslutningsvis
diskuteras hur detta skulle kunna genomföras och vilken roll de båda datorspelen skulle kunna spela i
historieundervisningen.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2008Author
Svensson, Joel
Öhammar, Björn
Keywords
Historia
dataspel
ämnesdidaktik
Language
sv