• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

En dag på Manhattan New School ­ en kvalitativ studie av Whole Language i praktiken

Abstract
Syfte och frågeställningar: Syftet med arbetet är att undersöka hur läs- och skrivundervisning utifrån Whole Language kan fungera i praktiken. För att nå syftet utgår studien från följande frågor: Hur arbetar pedagoger med läs- och skrivundervisning utifrån Whole Language? · Vad för slags undervisningsmaterial används i undervisningen och hur används det? · Hur ser klassrumsmiljön utifrån Whole Language ut? · Hur ser samspelet mellan individerna i klassrummet ut? · Pedagog ­ elev o Elev ­ elev o Metod och material: För att nå syftet genomfördes ett studiebesök på Manhattan New School, New York, som arbetar utefter detta synsätt. En kvalitativ metod med intervjuer och observationer har genomförts på skolan för att samla in data. Totalt medverkade tre personer vid intervjuer: skolans litteraturcoach, en verksam pedagog och skolans rektor. Observationer i två olika klassrum utfördes. Resultat: I resultatet framkommer hur pedagoger arbetar utefter Whole Language i läs- och skrivundervisningen. Pedagogerna utgår från högläsning, skönlitteratur, elevernas erfarenheter och uppmuntrar till dialog och kommunikation i klassrummet. Klassrummen på skolan blomstrar av böcker och barnens egna verk vilket inbjuder till lärande. Vi anser att vi fått goda kunskaper om hur läs- och skrivundervisning utifrån Whole Language kan fungera i praktiken.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/18473
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_18473_1.pdf (483.1Kb)
Date
2008
Author
Lysberg, Pernilla
Helgeson, Ida-Karin
Andersson, Ida-Karin
Keywords
Whole Language
läs- och skrivinlärning
läs- och
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV