"Ibland sjunger de gärna med." En deskriptiv studie om Sfi-pedagogers uppfattningar av musik i Sfi-undervisning.
Abstract
Metod
Studiens kvantitativa del består av en enkätudersökning som besvarades av 141 informanter fördelade på tio
utbildningssamordnare i tre västsvenska kommuner. Målgruppen var verksamma Sfi-pedagoger. Studiens
kvalitativa del utgörs av en fenomenografisk vetenskaplig ansats, där fokus varit på pedagogers uppfattningar.
Resutatet har sedemera tolkats med en hermeneutisk ansats.
Resultat
Studiens resultat visar att majoriteten av de deltagande informanterna använder sig av musik i sin Sfi-
undervisning. Skälet till att pedagoger använder sig av musik är att musik upplevs lustfyllt av både pedagoger
och elever. Det som framkom i resultatet var att musik främst används i uttalsundervisning.
Skälen till att pedagoger inte använder sig av musik i sin Sfi-undervisning är brist på tid och metod.
Betydelse för läraryrket
För dem som redan använder sig av musik i Sfi-undervisning kan våra resultat ses som en bekräftelse på det de
gör. För dem som inte redan använder sig av musik kan våra resultat bli en inspirationskälla. Det vi eftersträvar
som kan vara av betydelse för läraryrket, särskilt inom Sfi, är att musik blir ett etablerat arbetssätt.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2008Author
Sturk, Anneli
König, Sanna
Keywords
andraspråksundervisning
svenska för invandrare
m
Language
sv