Show simple item record

dc.contributor.authorArif, Kanarswe
dc.contributor.authorSylvén, Annaswe
dc.date.accessioned2008-10-30T08:03:43Z
dc.date.available2008-10-30T08:03:43Z
dc.date.issued2008swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/18405
dc.description.abstractSyfte Uppsatsens syfte är att studera hur pedagoger ser på relationen till eleverna och i vad mån deras erfarenheter av den egna skoltiden förefaller påverka deras lärarroll idag i relation till eleverna, gällande orättvis samt kränkande behandling. HuvudfrågaHur påverkar lärares egen skoltid deras syn på den egna lärarrollen i relation till elever samt hur funderar de kring sin maktposition? Metod och materialVi har använt oss av en kvalitativ ansats men även av en frågelista. Vi har genomfört djupintervjuer med pedagoger som arbetar på grundskolans senare del samt gymnasiet. Vi har även genomfört samtal med tre pedagoger som komplettering av intervjuerna. Materialet har analyserats utifrån teoretiska utgångspunkter. BakgrundUnder vår utbildning har lärares maktutövning belysts vid olika tillfällen. Detta inspirerade oss att undersöka hur medvetna lärare var om sin egen maktposition och hur de använder sig utav den i förhållande till elever. Vi såg det som en möjlighet att genom examensarbetet få en fördjupad förståelse kring elev- lärarrelationer. ResultatVi har funnit att pedagoger tagit intryck av sina tidigare lärare. Uttryck för detta ser vi i deras reflexioner över den egna lärarrollen idag. Vi har observerat att kränkande behandling av elever utförda av lärare anses vara individuell, situationell och kontextuell.swe
dc.language.isosvswe
dc.titleMakt, socialisation och förebilder - prdagogers tolkning av lärarrollenswe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essayswe


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record