"... en del vill ju bli så där kirurg och vara plugghäst så det skvätter om det, en del bara sitter som ett frågetecken ...." Innehållsanalys av unga vuxnas upplevelser av utbildningsval
A content analysis about youth experiences of choice of education
Abstract
Bakgrunden till denna studie är att det behövs mer kunskap om hur olika kulturmönster
relateras till unga vuxnas livsvillkor och hälsa. Syftet med analysen är att ur ett genus- och
sociokulturellt perspektiv skapa förståelse och synliggöra effekterna av utbildningsval på
unga vuxnas psykiska hälsa. Studien bygger på fokusgruppsintervjuer med unga som befinner
sig i utbildningsnivå med gymnasiet och är i åldrarna 17-29 år. Intervjuerna är gjorda genom
öppna frågor och materialet är analyserat genom innehållsanalys. Som resultat från analysen
framkom tre teman Att välja, Normering och Stress. och deras respektive subkategorier,
möjlighet/tvång, inkluderande/exkluderande, genererande/förlamande. Uppsatsens
huvudsakliga slutsatser är att a) utbildningsvalet kan påverka unga vuxnas psykiska hälsa
genom att identitet och normer hos vissa elever upplevs avvikande för gymnasieskolans
struktur och kan i sin tur upplevas som ett utanförskap av eleven, b)genus- och kulturmönster
som eleven identifierar sig med kan påverka utbildningsvalet och elevens upplevelse av sitt
val, c)framtida folkhälsovetenskapliga studier bör uppmärksamma de elever som inte går den
direkta vägen utan gör utbildningsval genom omvägar eller genom andra än de föregivna.
Degree
Student essay
Other description
Folkhälsovetenskapligt program
View/ Open
Date
2008-10-02Author
Löfgren, Kristin
Keywords
Psykisk hälsa, unga vuxna, utbildningsval, innehållsanalys
Mental health, youth, choice of education, contentanalysis
Language
swe