Show simple item record

dc.contributor.authorSvensson, Sofiaswe
dc.contributor.authorMartinsson, Emmaswe
dc.date.accessioned2004-06-24swe
dc.date.accessioned2007-01-17T02:35:31Z
dc.date.available2007-01-17T02:35:31Z
dc.date.issued2004swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/1788
dc.description.abstractBakgrund och problem: I dagens samhälle diskuteras frågor kring etik och moral i företag mer än tidigare, anledningen till det kan vara de skandaler som under senare år har cirkulerat i media. Det har ställts krav att företag skall kunna visa vilka etiska värden de står för och att de inte längre räcker med att generera vinster och vara effektiva. Aktualiseringen av etiska frågor inom näringslivet har inneburit att ett flertal företag har valt att utarbeta etiska riktlinjer. På grund av den ökade användningen av etiska riktlinjer har vi funnit det relevant att undersöka hur företag arbetar med att försäkra sig om att de etiska riktlinjerna efterlevs samt implementeras i det dagliga arbetet. Syfte: Syftet med uppsatsen är att studera hur företag som har en uttalad etisk profil försäkrar sig om att de etiska riktlinjerna efterlevs i den dagliga verksamheten. Vidare ämnar vi undersöka hur företag arbetar för att implementera de etiska riktlinjerna i organisationen och få alla anställda att arbeta på ett enhetligt sätt. Avgränsningar: Uppsatsen behandlar enbart ett företags arbete med framtagande, implementering och efterlevnad av sina etiska riktlinjer. De etiska riktlinjernas utveckling över tiden analyseras inte utan begränsas till de riktlinjer de idag arbetar efter. Metod: Sex intervjuer har genomförts med respondenter från Handelsbanken. Det empiriska materialet har analyserats utifrån uppsatsens teoretiska referensram, syfte och frågeställningar. Resultat och slutsatser: Företag kan försäkra sig om att de etiska riktlinjerna efterlevs genom att säkerställa att innehållet är lättförståligt samt att alla anställda tar del av innehållet. Vidare bör etik vara ett ämne som kontinuerligt diskuteras inom företag. Företags ledare har ett stort ansvar vid implementeringen, det är de som ansvarar för att de anställda förstår och tar del av innehållet. Vidare är företagsledningens uppträdande viktigt, då de anställda agerar så som ledningen, så kallad ”role modeling”. Förslag till fortsatt forskning: I denna studie har enbart ett företags arbete med etiska riktlinjer analyserats. Det vore intressant att jämföra olika företags arbete med framtagande, implementering och efterlevnad. Vidare skulle det vara intressant att undersöka hur användbara de etiska riktlinjer som utvecklas för specifika branscher är eller hur användbara de internationella etiska riktlinjer som utvecklas av globala intresseorganisationer är.swe
dc.format.extent506831 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isosvswe
dc.relation.ispartofseriesExternredovisning och företagsanalys
dc.titleEtik och Moral - Företagens val? -En undersökning av ett företags arbete med etiska riktlinjerswe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokDswe
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Business Administrationeng
dc.type.degreeStudent essayswe
dc.gup.originGöteborg University. School of Business, Economics and Lawswe
dc.gup.epcid3777swe


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record