Internprissättningens effekter i praktiken - En studie på Göteborg Energi
Abstract
Bakgrund och problem: De senaste åren har en förändring skett i hur organisationer styrs.
En tydlig trend visar en rörelse från de traditionella styrsystemen däribland
produktkalkyleringen till en styrning som innebär organisationer uppbyggda av flera
resultatenheter. Denna förändring har skapat ett behov av prissättning på interna transaktioner
mellan enheter för att kunna bedöma enheternas individuella prestationer och resultat.
Dilemmat kring internprissättning ligger bland annat i att finna en optimal modell för alla
transaktioner. Vårt fallföretag Göteborg Energi finner att internprissättningsmodellen som
används på Marknadsavdelningen inte tillgodoser alla syften. Framförallt har ett missnöje
bland kunderna framkommit vilket lett fram till följande frågeställning i denna uppsats:
1. Vilka för- och nackdelar finner MK:s interna kunder med den nuvarande
internprissättningen?
2. Vad anser dessa kunder skulle kunna förbättras med den nuvarande modellen?
3. Hur skulle de vilja att modellen skulle se ut istället?
Syfte: Syftet med uppsatsen är att kartlägga de för- och nackdelar som upplevs av kunderna
med den internprissättningsmodell som Marknad använder idag. Vi vill dessutom se vilka
förbättringsförslag av modellen som framkommer från kunderna.
Avgränsningar: Inom Göteborg Energi har vi valt att avgränsa oss till den enhet som heter
kundtjänst och ligger under affärsområdet Marknad.
Metod: Uppsatsen har genomförts som en fallstudie för att kunna uppnå ovan nämnda syften.
Genom arbetets gång har fem intervjuer genomförts vilkas resultat presenteras i uppsatsens
empiriska kapitel. Urvalet av respondenter består av anställda på olika bolag inom Göteborg
Energi som köper tjänster från enheten kundtjänst.
Resultat och slutsatser: Resultaten visar att åsikterna hos MK:s kunder är spridda. Det går
trots detta att se vissa samband i de åsikter de har om för- och nackdelar. Det går dessutom att
se ett samband kring önskemål om förbättringar och idéer till en idealisk modell. Ett antal
förslag framkommer till MK om hur en eventuell förbättring av modellen skulle kunna göras.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2008-08-14Author
Ahlgren, Anna
Sköld, Hanna
Series/Report no.
Ekonomistyrning
07-08-127M
Language
swe