Skräckvisioner och demokratiska kampanjideal. Proffessionalisering bland partierna i göteborg
Abstract
Titel Skräckvisioner och demokratiska kampanjideal – professionalisering bland partierna i Göteborg
Författare Sofia Johansson och Daniel Swedin
Kurs Examensarbete i Medie- och kommunikationsvetenskap,
Institutionen för journalistik och masskommunikation vid
Göteborgs Universitet
Termin Vårterminen 2008
Handledare Bengt Johansson
Sidantal 49 + bilaga
Syfte Syftet är att undersöka i vilken utsträckning partierna i Göteborg vid
valet 2006 bedrev kommunala valkampanjer som kan karaktäriseras som professionaliserade.
Metod Kvalitativ metod. Informantintervjuer med partiföreträdare för de etablerade politiska partierna i Göteborg.
Material 7 intervjuer med politiska företrädare:
Gunnel Aho, moderaterna
Jöran Fagerlund, vänsterpartiet
Franziska Gustafsson, centerpartiet
Martin Hellström, kristdemokraterna
Stefan Landberg, folkpartiet
Max Reijer, miljöpartiet
Claes Wennberg, socialdemokraterna
Huvudresultat Vi har funnit att partierna i Göteborg i viss mån kan anses som
professionaliserade i sitt kampanjarbete. Vårt resultat visar att samtliga partier använde sig av professionaliseringstekniker, dock i olika grad och utsträckning. Huvudsakligen var partierna i Göteborg säljorienterade i kampanjarbetet. Socialdemokraterna använde flest tekniker, men moderaterna som använde något färre av teknikerna var det parti som var mest marknadsorienterat. Det är enligt vad som framkommit i vår undersökning således inte det parti som använder flest tekniker som är mest marknadsorienterat. Detta bevisas också
av att miljöpartiet var minst marknadsorienterat, men inte var det
parti som använde minst kampanjtekniker.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2008-08-13Author
Johansson, Sofia
Swedin, Daniel
Series/Report no.
C648
C648
Language
swe