Show simple item record

dc.contributor.authorKragh Myllenberg, Fredrikswe
dc.contributor.authorErvér, Danielswe
dc.date.accessioned2006-04-04swe
dc.date.accessioned2007-01-16T17:27:58Z
dc.date.available2007-01-16T17:27:58Z
dc.date.issued2006swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/1652
dc.description.abstractBakgrund och problem: När Volvo Lastvagnar under 2003 förvärvade sin största återförsäljare i norra Europa genom att köpa loss Bilia AB:s lastvagnsverksamhet så ställdes företaget inför två problem. Volvo skulle inte bara integrera ett bolag med en annan företagskultur in i sin egen organisation, de var dessutom tvungna att lära sig återförsäljarverksamheten som de nu skulle styra och utveckla. Studiens huvudproblem är att diskutera hur framgångsrika Volvo har varit i att integrera och styra en förvärvad verksamhet som ligger utanför det egna kompetensområdet. Syfte: Huvudsyftet med denna studie är att beskriva och diskutera den styr- och integrationsproblematik som uppkommer i samband med ett företagsförvärv, med fokus på den situation som uppstår då ett företag rör sig vertikalt i värdekedjan. Avgränsningar: Studien fokuserar på integrationsprocessen och lägger mindre vikt vid de mer affärsstrategiska val som Volvo har gjort. Vidare så har vi begränsat vår studie till att beskriva hur förvärvet upplevts av personer på mellan och hög ledningsnivå. Metod: Studien är främst att likna vid en induktiv ansats och bygger på en kvalitativ metodik. Det empiriska materialet har samlats in genom intervjuer med femton personer på utvalda positioner i företaget och genom en enkätundersökning med ytterligare tio. Det har under studiens gång skett en löpande återkoppling mellan teori och empiri, vilket resulterat i utvecklandet av ett relevant teoretiskt ramverk. Resultat och slutsats: Sammanfattningsvis kan sägas att även om Volvo lyckats bra inom flera områden, så finns det fortfarande ett antal områden som kan förbättras. Vår slutsats är att integrationsprocessen har försvårats och förlängts av att det inte bara var frågan om ett företagsförvärv, utan också om en vertikal integration. Integrationen har också försvårats av de kulturella skillnader som fanns mellan företagen vid tiden för förvärvet. Förslag till fortsatt forskning: Ett sätt att utveckla denna studie är att göra en utvärdering av huruvida den organisationsstruktur som Volvo har idag är optimerad för att driva och utveckla återförsäljarverksamheten. Ett annat hade varit att studera hur Volvo skulle kunna utveckla sin styrning av återförsäljarnas servicefunktion.swe
dc.format.extent273264 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isosvswe
dc.relation.ispartofseriesEkonomistyrning
dc.titleAtt styra det okända – En studie av integrationsprocessen vid ett vertikalt företagsförvärvswe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokDswe
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Business Administrationeng
dc.type.degreeStudent essayswe
dc.gup.originGöteborg University. School of Business, Economics and Lawswe
dc.gup.epcid4830swe
dc.subject.svepBusiness and economicsswe


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record