Show simple item record

dc.contributor.authorLindgren, Magnusswe
dc.contributor.authorTroberg, Andreasswe
dc.date.accessioned2005-02-03swe
dc.date.accessioned2007-01-16T17:24:33Z
dc.date.available2007-01-16T17:24:33Z
dc.date.issued2005swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/1552
dc.description.abstractProblembakgrund: Corporate Performance Management (CPM) är ett begrepp som på senare år växt fram till något av det mest omtalade och diskuterade inom ekonomistyrning. Olika företag verkar dock använda liknande begrepp för samma område vilket leder till en viss förvirring och osäkerhet kring begreppet. Frågan är också om CPM verkligen är något nytt inom ekonomi- och verksamhetsstyrning eller om det handlar om gamla sanningar ompaketerade under ett nytt namn. I sammanhanget är det också intressant att studera hur begreppet sprids och hur det anammas av marknaden. Syfte: Syftet med uppsatsen är att undersöka och utreda begreppet CPM genom att svara på våra frågeställningar och på det sättet förmedla en tydlig bild av begreppets innebörd, möjligheter och begränsningar. Avgränsningar: Vi avser inte att göra någon kvantitativ studie av CPM:s utbredning bland svenska företag vilket gör att vi inte kan uttala oss med någon statistisk säkerhet angående detta. När det gäller spridningen av CPM fokuserar vi på privatägda företag. Metod: Uppsatsen tar sin utgångspunkt i den explorativa ansatsen och en kvalitativ undersökning har genomförts. Materialet i uppsatsen bygger på primärdata i form av resultatet från genomförda intervjuer med företag som arbetar med CPM, samt sekundärdata i form av böcker, artiklar och broschyrer från företag inom branschen. Slutsatser: Det råder vissa svårigheter att lämna en entydig och enkel definition av begreppet CPM, men ett bra sätt är att utgå från Gartner Group som i egenskap av grundare till begreppet har stor kunskap inom området. Det nya med CPM är att man kopplar samman de traditionella formella styrmedlen med hjälp av informationsteknologi och därmed uppnår ett helhetsgrepp om en organisation som tidigare inte varit möjlig. CPM ger den nytta som avses genom att den operativa verksamheten ligger i linje med organisationens övergripande strategier. Spridningen av CPM har kommit långt bland leverantörsföretag, medan spridningen bland kundföretag som implementerar CPMlösningar endast är påbörjad. Retoriken kring CPM är kraftfull och följer det mönster som är vanligt vid spridningen av nya begrepp inom ekonomistyrning. Förslag till vidare forskning: Det vore intressant med en kvantitativ undersökning för att titta närmare på diffusionen av CPM. Det vore också intressant att ur olika synvinklar studera ett företag som infört en CPM-lösning för att se hur företaget påverkas.swe
dc.format.extent512357 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isosvswe
dc.relation.ispartofseriesEkonomistyrning
dc.titleCorporate Performance Management – en utredning av begreppet CPMswe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Business Administrationeng
dc.type.degreeStudent essayswe
dc.gup.originGöteborg University. School of Business, Economics and Lawswe
dc.gup.epcid3962swe


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record