Intern kontroll i kommunen - Hur fungerar kontrollrutiner i praktiken? En granskning av tre Västsvenska kommuner
Abstract
Bakgrund: Förtroendet för den privata och offentliga sektorn har varit mycket omdebatterat
den senaste tiden. Skandalerna har avlöst varandra med redovisningsfusk och ekonomisk
brottslighet. Behovet av att motverka oegentligheter av detta slag har varit utgångspunkt till
att intern kontroll blivit av stor vikt inom den kommunala verksamheten. För att säkerställa att
medborgarna ska kunna bevara sin tilltro för det kommunala arbetet har det uppkommit en
ökad efterfrågan intern kontroll i organisationen.
Problem: Den interna kontrollen innefattar en mängd olika rutiner så som kontroller av
ekonomiska transaktionerna och kontroller om kommunens medel förbrukas på avsett sätt.
Utan rutiner i det dagliga arbetet kontrolleras inte transaktioner och händelseförlopp fullt ut
och det finns risk att fel i redovisningen uppkommer. Idag finns ett antal nedskrivna
idealmoment angående vilka rutinbaserade kontroller som ska innefattas i en god intern
kontroll. Men om kommunerna följer dessa rekommendationer i det praktiska arbetet är inte
allmänt känt. Därmed är det intressant att ställa följande fråga;
Hur arbetar kommunstyrelsen och de kommunala nämnderna i praktiken med
internkontrollrutiner?
Syfte: Syftet med uppsatsen är att kartlägga nämndernas och kommunstyrelsens arbete med
internkontrollrutiner och beskriva dem på en generell nivå. Uppsatsen syftar till att ge en
inblick i rutinarbetet och kan ha praktisk betydelse genom att skapa inspiration för
kommunerna till att se över sina rutiner och eventuellt förbättra dem.
Avgränsningar: Granskning har utförts på kommunens verksamhet och inte kommunalägda
företag. Samtliga Sveriges kommuner kunde inte ingå i undersökningen vilket ledde till att
begränsning gjordes till tre kommuner i Västsverige med ett invånarantal på 50 000 invånare.
Metod: Arbetet inleddes med en litteraturstudie av sekundärdata för att få en inblick i ämnet.
Uppsatsen genomfördes med en kvalitativ undersökningsmetod vilket innefattade sex stycken
personliga fältintervjuer med kommunstyrelsens ordförande och socialnämndens ordförande i
respektive kommun. Vi tog även del av kommunernas revisionsberättelser för att få en vidare
syn på internkontrollarbetet.
Resultat och slutsats: En slutsats vi kan dra efter uppsatsens genomförande, är att begreppet
intern kontroll har en likartad betydelse i de tre kommunerna. Det kan därmed konstateras att
det finns en allmän definition av begreppet i den kommunala verksamheten. Vi fann att
nämnderna inte arbetade praktiskt med utformning av den interna kontrollen, som
uppfattningen var efter studien av sekundärdata. Det är därmed svårt att exakt svara på hur det
praktiska arbetet går till i kommunerna. För att bedriva en god intern kontroll krävs
förebyggande arbete, oberoende och kunskap om ämnet, dock fann vi brister i dessa områden
som kommunerna kan ta till sig och förbättra.
Degree
Student essay
University
Göteborg University. School of Business, Economics and Law
View/ Open
Date
2005Author
Johansson, Linda
Jansson, Ann-Sofie
Language
sv