Den goda organisationen - effekter av ett ledarutvecklingsprogram
Abstract
På uppdrag av SKF Sverige AB har en utvärdering av deras ledarutvecklingsprogram gjorts. Undersökningens syfte har varit att utvärdera ledarutvecklingsprogrammets effekter på ledarskapet och verksamheten inom företaget. Vi har angripit problemet genom att lyssna på berättelser från medlemmar i organisationen. Chefer som har genomgått utbildningen har intervjuats men även medarbetare har tillfrågats för att få en mer nyanserad bild av programmets verkningar. Som utgångspunkt för arbetet har en förstudie gjorts i ämnet för att ge en kunskapsgrund inför det fortsatta arbetet med intervjuer och analys. Förstudien har vidare använts för att redovisa tidigare studier i ämnet samt har även nyttjats i komparativt syfte i samband med att våra egna resultat har presenterats.
En undersökningsmodell har utvecklats för att genomföra och vägleda oss i arbetet när det gäller både intervjuer samt att bearbeta och strukturera materialet. I modellen har vi skapat tre olika teman (Motivation, Gruppdynamik och Den gode ledaren), vilka vi har kunnat härleda och definiera utifrån ledarutvecklingsprogrammets syfte och innehåll. Dessa teman ger utrymme för tolkningar av det empiriska materialet utifrån ett flertal teorier. Teorierna har iförsta hand valts utifrån respondenternas berättelser, snarare än att låta berättelserna inordnas i en på förhand given teoretisk referensram.
Utifrån de berättelser som framkommit i undersökningen har ett antal effekter på ledarskap och verksamhet kunnat påvisas, såväl direkta som indirekta. Det har dock varit problematiskt att se ledarutvecklingsprogrammet som en isolerad företeelse och orsak till dessa effekter. Inom respektive tema har olika effekter kunnat identifieras. Inom temat Motivation har det t.ex. framgått att chefer motiveras av utbildningen och att deras engagemang upplevs smitta av sig i verksamheten. Ett gemensamt förhållningssätt till ledarskap och bättre kunskap om lagbyggande och konflikthantering är viktiga effekter under temat Gruppdynamik. Vidare framgår det under temat Den gode ledaren att programmet bidrar till förbättrad självinsikt och personlig utveckling. Utifrån resultaten och de konsekvenser som dessa medför har ett antal rekommendationer kunnat ges. Innebörden i dessa är framförallt att det vore önskvärt med en bättre kontinuitet och uppföljning av SKF:s ledarutvecklingsprogram.
Degree
Student essay
University
Göteborg University. School of Business, Economics and Law
View/ Open
Date
2006Author
Svensson, Tobias
Schött, Lars
Parsbäck, Anders
Language
sv